RSS-annonsering växer
BY ON Jun 3, 2008
6

RSS-flöden, som gör det möjligt att prenumerera på uppdateringar av bloggar och andra webbsajter, håller på att växa till sig till en egen reklamkanal. Amerikanska Gawker Media som kontrollerar en rad populära bloggar rapporterar att intäkterna av rss-annonser växt med 300 procent under Q1 2008 i jämförelse med samma period förra året. Gawker media får […]

RSS-flöden, som gör det möjligt att prenumerera på uppdateringar av bloggar och andra webbsajter, håller på att växa till sig till en egen reklamkanal. Amerikanska Gawker Media som kontrollerar en rad populära bloggar rapporterar att intäkterna av rss-annonser växt med 300 procent under Q1 2008 i jämförelse med samma period förra året. Gawker media får mellan 24 och 30 kronor per tusen visningar för annonser i rss-flöden.

– RSS har blivit en del i intäktsmixen för publicister, säger Chris Batty, försäljningschef på Gawker Media till ClickZ.

Ett problem med rss-annonsering är att rss-flöden inte klarar av de vanliga reklamformaten som Flash, IFrames och Javaskript.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.