Kan man lita på en pr-konsult?
BY ON Feb 21, 2009
5

Jag har läst en del klämkäcka artiklar om hur man som företagare får journalister att skriva om dina produkter och tjänster. Ofta handlar det om hur man ska hitta på saker som journalister gillar. Dramatisera verkligheten lite. I artiklarna får man intrycket av att det bara är att beställa en artikel i morgondagens tidning. Så […]

Jag har läst en del klämkäcka artiklar om hur man som företagare får journalister att skriva om dina produkter och tjänster. Ofta handlar det om hur man ska hitta på saker som journalister gillar. Dramatisera verkligheten lite. I artiklarna får man intrycket av att det bara är att beställa en artikel i morgondagens tidning. Så är det inte.

Ändå skriver många pressmeddelanden, eftersom det kräver så lite. Detta märks i alla journalisters inkorgar som svämmar över av de mest obskyra pressmeddelanden. De flesta pressmeddelande raderas omgående av den luttrade nyhetschefen eller reportern. Men i bästa fall kanske var tionde reporter ändå kommer ihåg företagsnamnet. I var hundrade fall blir det kanske en notis.

Nästa steg är att anlita en pr-konsult. Räkna med att betala mellan 25 000 och 75 000 kronor i månaden för dina pressmeddelanden efter att pr-konsulten kommit in i bilden. Pr-konsulten vet till vem han ska skicka pressmeddelandena och oftast skriver de helt okej pressmeddelanden. Frågan är om det blir några artiklar i tidningarna ändå?

När jag arbetade på tidningen Internetworld runt år 2000, innan it-bubblan sprack, så kunde jag få upp till fem samtal om dagen från pr-konsulter. Ofta ville de veta om jag lästs deras pressmeddelanden. Vilket jag sällan gjort av den enkla anledningen att den så kallade nyheten i pressmeddelandet inte hade någon som helst relevans för tidningen jag arbetade för. Jag tvivlar inte en sekund på att de ändå fakturerade sina uppdragsgivare trots att de ringt upp fel reporter på fel tidning. Många pr-konsulter jag haft kontakt med har inte förstått inriktningen på den tidning jag arbetat på.

Mitt råd är att diskutera igenom ert företag med en mediekunnig person. Här kan säkert en pr-konsult fungera utmärkt. Sedan kontaktar du själv rätt tidningar och berättar om ditt företag och dina tjänster. Jag har som regel att om en vd tar sig tid att ringa upp mig så lyssnar jag alltid. Har hon kontaktat fel journalist så brukar jag hänvisa dem rätt. Om deras nyhet inte är en nyhet så berättar jag det.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm med min stora familj.
  • Pingback: Niclas Strandh aka Deeped » Strandh delar med sig - 2009 02 22()

  • Nicholas Rundbom

    Jag är PR-konsult och hyfsat duktig sådan. Jag instämmer i kritiken ovan – många PR-byråer och konsulter använder fel taktik och är för dåligt pålästa (kan ibland liknas vid dåliga telemarketing företag..). MEN i många fall är vi pålästa, vet vad som är viktigt för vilka journalister. I de fallen är vi en tillgång – för både journalister och kunder. Kontakten med journalister är bara en del av en duktig PR-konsults arbete – den andra delen är den strategiska delen. Alltså vilka budskap som ska kommuniceras till vilka målgrupper etc. Denna del är mycket viktigt om en organisation ska kunna bygga ett starkt varumärke hos en viss målgrupp. Vår byrå har tre egenskaper som vi konsulter ska leva efter och som jag tycker är livsviktigt att en konsult besitter: integritet, initiativ och intelligens.

  • Ulf

    Hur vet man att en pr-snubbe ljuger? Hans läppar rör sig! hohoho från en gammal pr-snubbe

  • admin

    Nicholas: Jag har också stött på en hel del duktiga pr-konsulter, men de är nog i minoritet.

  • Pingback: Kortbloggat 20-27 februari (re:pub) — Niclas Strandh digitalPR, creative planning och sociala mediestrategier()