Vörda kommentaren
BY ON Mar 17, 2010
2

Nu ska det twittras, facebookas och bloggas samtidigt som vi uppdaterar våra cv-n på Linkedin. Sedan är det aldrig fel att ladda upp lite filmer på YouTube. Allt detta är utmärkt, men jag vill slå ett slag för den styvmoderligt behandlade kommentaren. Jag blir lika glad varje gång någon tar sig tid att skriva en […]

Nu ska det twittras, facebookas och bloggas samtidigt som vi uppdaterar våra cv-n på Linkedin. Sedan är det aldrig fel att ladda upp lite filmer på YouTube. Allt detta är utmärkt, men jag vill slå ett slag för den styvmoderligt behandlade kommentaren.

Jag blir lika glad varje gång någon tar sig tid att skriva en intressant kommentar till en bloggpost eller tidningsartikel. Det är inte så glamouröst men en viktig kugge i en allt bättre webb.

Tom Davenport på Harvard Business Review har analyserat vad som gör en kommentar bra:
1. En kommentar ska vara kort. Ingen vill läsa avhandlingar när de går igenom kommentarer.
2. Kommentaren ska vara grammatiskt och språkligt korrekt.
3. Humor är oslagbart i en kommentar. Gärna torr.
4. Kommentaren ska säga något om kommentatorn. Det gör kommentaren mer mänsklig och intressant.
5. Var trevlig. Man behöver inte vara otrevlig även om man tycker annorlunda i sak än inlägget man kommenterar.
6. En tydlig struktur. En kommentar bör vara väl strukturerad – gärna som en punktlista.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm med min stora familj.