Skivbranschen börjar jaga fildelare
BY ON Okt 24, 2005
0

Den nya upphovsrättslagen som förbjöd fildelning i den sista juni i år har inte haft någon större effekt på piratscenen. Därför skärper skivindustrins branschorganisation Ifpi tonen mot fildelarna. I en intervju i Svenska Dagbladet lovar ordföranden Ludvig Werner polisanmälningar en masse: Vi ser inget trendbrott efter att den nya upphovsrättslagen trätt i kraft. Vi orkar […]

Den nya upphovsrättslagen som förbjöd fildelning i den sista juni i år har inte haft någon större effekt på piratscenen. Därför skärper skivindustrins branschorganisation Ifpi tonen mot fildelarna. I en intervju i Svenska Dagbladet lovar ordföranden Ludvig Werner polisanmälningar en masse:

Vi ser inget trendbrott efter att den nya upphovsrättslagen trätt i kraft. Vi orkar inte fortsätta att bara informera, vi kommer nu även att ta till rättsliga åtgärder.

Ifpi har hittills haft en betydligt lägre profil än filmbranschens piratgjägare Antipiratbyrån. Men Ifpi var delaktig i det mycket omskrivna tillslaget mot internetoperatören Bahnhof där allt fokus riktades mot Antipiratbyrån. Ifpi börjar med att skicka ut varningsmeddelanden via fildelningsnätverken och de ska även släppa en programvara föräldrar kan använda för att söka efter fildelningsprogram och mediefiler på datorn.

Frågan är om den skärpta tonen kommer att hjälpa skivindustrin? Det är sorgligt att läsa Ifpis försäljningsstatistik. Första halvåret i år minskade värdet på försäljningen med 16 procent i jämförelse med samma period 2004. Tappet från rekordåren när cd-försäljningen tog fart fortsätter år efter år.

Skivindustrin vaknade sent i den nya digitala verkligheten och den har fortfarande inte fullt ut accepterat att gamla plastbitar för dryga hundralappen hör till historiens skräphög precis som stenkakorna.

Jag är inte särskilt imponerad av de lagliga nedladdningsbutikerna i Sverige. Itunes är okej som butik, med den avgörande invändningen att deras låtar inte går att spela på de flesta mp3-spelare i Sverige.

Det är bara nya skivbolag utan tyngande analog historia som kan rädda musikförsäljningen, eller möjligtvis 3g-operatörer som har lättare att ta betalt av sina kunder.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.