Pixmania suger

Under mina sex år som konsumentredaktör och sedan nyhetsredaktör på Internetworld har jag näthandlat sjukt mycket på arbetstid, allt från tjänster till prylar. Privat har jag i princip köpt all hemelektronik och datorutrustning på nätet, nästan alla böcker, filmer och skivor likaså, samt alla resor och evenemangsbiljetter. Dessutom har jag beställt vitvaror som diskmaskin och hushållsberedare och ett tag handlade jag även maten via nätet.

Jag har handlat på välkända butiker som Amazon och Netonnet samt på små obskyra hobbyprojekt som jag inte minns namnet på. Jag har handlat från svenska, tyska, franska, engelska och amerikanska butiker. Trots att jag har handlat för 100 000-tals kronor har jag bara råkat ut för två missöden. En gång drog en som jag uppfattar det seriös butik i England pengar två gånger. Det gick att reda upp utan något större mankemang.

Enda gången jag blivit riktigt irriterad är hos franska Pixmania. Där har jag köpt två digitalkameror, en videokamera, hörlurar samt en mp3-spelare. Beställningarna och leveransen har gått utmärkt tills mp3-spelaren gick sönder i somras. Slö som man är tog det flera månader innan jag returnerade den defekta spelaren. Den 6 september skickade jag in spelaren och sedan hände ingenting, förutom ett mejl att de mottagit den och bedömt att jag har rätt till en ny.

När jag för två veckor sedan ringer upp den svenska kundtjänsten får jag efter många om och men veta att modellen inte finns på lager. Inga besked när jag ska få den.

En kontakt på Konsument Europa har skvallrat att just Pixmania är dåliga på reklamationer. De ynka hundralapparna jag sparade när jag köpte mp3-spelaren hos Pixmania är knappast värt besväret om det blir fel.

15 thoughts on “Pixmania suger

  1. Tråkigt att höra. Jag har också handlat på Pixmania och det gick superfint. Snabbt o klart billigast på marknaden för den mp3-spelare jag köpte. Hoppas den håller m a o.

  2. Jag såg en stor annons igår från Pixmania, men jag har redan tidigare blivit varnad då en närstående person fick en helt annan apparat än den som beställts och det blev problem med att returnera den.

    Lycka till förresten med din nya verksamhet.

    Tomas
    http://www.skildra.nu

  3. […] Företag borde bevaka sina varumärken i bloggsfären. För nio dagar sedan skrev jag av mig min ilska över att nätbutiken Pixmania helt ignorerar att jag returnerat en defekt mp3-spelare för två månader sedan. Idag upptäckte jag att jag fått flera besökare via sökordet Pixmania från MSN. Och döm av min förvåning när min bloggpost Pixmania suger är första träffen i MSN på sökordet Pixmania. Jag har svårt att tro att de som försöker hitta Pixmania via MSN kommer att handla något från den butiken. Detta är konsumtmakt. Arkiverad under: Blogg och E-handel Kommentarer: […]

  4. Jag fick en något manglad hårddisk, skickade tillbaka den och fick en ny. De skulle ersätta frakten – jag har skickat inscannat kvitto från dem och posten, enligt instruktioner, två eller tre gånger. Jag fick dessutom utöver porto till Frankrike köpa bubbelplast för nån hundring. Bah.

  5. Kimmy: Pixmania fattar inte att de är illa ute när folk berättar om sina erfarenheter av dem på bloggar.

  6. Jag har läst inlägg från 2005 där klagomålen rör precis samma saker som idag, alltså två år senare. Min sambo beställde en bilstereo till min födelsedag i januari. Då stereon skulle monteras i vår sommarbil så öppnade jag inte kartongen förrän i mars. När jag skulle montera stereon så saknades kabeln. Jag åkte till BRL och dom sa att jag var tvungen att ha en specifik kabel just för den här stereon annars är den värdelös. Vi kontaktade pixmania som sa att vi får skicka tillbaka den. Den hamnade i Frankrike och där var den i nästan fyra månader. När vi får tillbaka paketet är det samma stereo och fortfarande utan kabel. I paketet låg en gul lapp på franska?? Vi kontaktade åter pixmania via mail och får då svaret att det har gått för lång tid så vi kan inte bli ersatta. Vi påpekar att det inte gäller ett öppet köp utan en reklamation. Detta hjälper inte, vi får olika svar varje gång. Ena stunden ser det ut att lösa sig för att vi sedan får beskedet att vi inte har rätt till ersättning. När vi tillslut får tag i kundtjänst via telefon (via försäljning annars är det bara mailkontakt) så skall dom se över vårat fall igen. Vi har nu återigen skickat iväg stereon och vi vet inte hur det ska sluta. Vi har skickar ca 10 mail och ringt ca 4ggr och ingen vet någonting. Dom menade i ett av mailen att vi skulle kontakta panasonic för ev ersättning, dom tar helt enkelt inte sitt ansvar och så har dom totalt okompentent kundtjänst. Vi har inte heller fått prata med en svensktalande utan fått nöja oss med en engelsktalande och det gör ju inte det hela lättare. Jag kommer för all framtid att bojkotta pixmania och jag uppmanar er andra att göra likadant. Dom som är nöjda kunder hos pixmania har nog aldrig behövt reklamera en vara utan haft tur att få rätt/komplett/hel produkt.

  7. Ja, kan ju säga att din blogg dök upp när jag sökte på Pixmania. Funderar på att köpa en ny kamera, och dom har rätt hyfsat pris på den jag vill ha. Så läste jag i Digitalfoto för alla att dom hade lite besvär med reklamationen, och nu när jag har läst här hos dig att det är fler som har det så känns det ju definitivt inte lockande att ev köpa något hos dom.

  8. Pixmania suger. Så mycket sparar du inte på att handla där ändå.

  9. Pixmania är verkligen inte att lita på. Jag beställde en telefon allt bra, men så gick den sönder och sedan har det inte hänt något. Jag har ringt till dem men de säger att den är under behandling. hmm i en månad.
    Pixmania suger duktigt

  10. Jag har också handlat på flera olika nätsajter tidigare och fick en liten webbutik-chock när jag till jul handlade på Pixmania. Varorna (bla en PS3 60GB) skulle enligt Pixmania finnas på lager. Efter en vecka var fortfarande PS3an på lager, men ändå inte skickad. Mailade kundtjänst och fick till svar att de nu var slut och att ”vi har ringt runt”…inte till mig i alla fall. Varför inte meddela på ordersidan man som kund hårdbevakar för att följa beställningen? Har nu i 2 veckor försökt få tillbaka pengarna genom att annullera ordern – ännu inget besked.
    Testa någon annan webbutik.

  11. Snälla, gör inte samma misstag som jag gjorde. Fick vänta en månad på min leverans, som var trasig när den kom fram. Jag skickade tillbaka den och två månader senare så kom den tillbaka…och det var exakt samma produkt som jag skickade tillbaka, naturligtvis så hade dom inte fixat den heller.

    Handla inte på Pixmania, deras priser är lockande men om någonting går sönder så kommer du verkligen att ångra dig.

  12. Jag hoppas någon kan stoppa Pixmania från att få sälja saker.Skickade tillbaka min Espressomaskin för reperation,efter 90 dagar fick jag beskedet att det inte gick att laga den,jag kunde få pengarna tilbaka.Men efter 45 dagar till gick det bara att få pengarna insatta på ett ipix konto så jag måste handla saker från det sämsta webbutiken som jag handlat från.

  13. Ett riktigt värdelöst företag som lurar och skiter i sina kunder!
    Jag köpte en 40″ lcd tv och jag det var lite trassligt att få den med det kunde jag svälja!
    MEN när den gick sönder ÄR det fortfarande efter över 4 månader inte ordnat!!!
    Först tog det 3 månader att få tillbaka tv:n men det visade sig att felet inte var åtgärdat och tv:n dessutom var spräckt!!! Den hade inte varit på märkesverkstad utan hos ngn hemmapulare som inte ens haft förståndet att när han packade tv:n igen kunde vända dom fyra formgjutna frigolitstöden rätt… utan har helt sonika skurit till egen passform!!!
    Efter att jag tagit kontakt med företaget som vägrar ge ut vare sig ordentliga mail eller fysiska adresser har dom tillsatt en utredning som skulle varit klar för länge sedan men inte ett skit har jag hört!
    Jag hade redan hävt köpet efter 3 veckor på inrådan av konsumentvägledaren då hon sa att rimlig tid redan hade gått, men det ignorerade Pixmania och skickade mig en trasig tv och vägrar ta ansvar! Så efter över fyra månader sitter jag med deras trasiga tv och allt går långsam!
    Jag har gjort anmälan till konsumentverket, ARN på gång och tittar på om det är möjligt att polisanmäla/stämma dom!
    Detta är inte unikt utan satt i system av företaget! Enda sättet dom vill att du ska kunna ha kontakt med dom är via kundtjänst som inte kan göra ngt över huvudtaget, men försök på andra sätt, se nedan!
    Dom är registrerade i Sverige under :
    516404-0650
    Fotovista SA (France) -Filial
    Adolf Fredriks Kyrkogata 13
    111 37 Stockholm

    Vd: Rosenblum, Jean-Emile Gary
    Vice Vd: Rosenblum, Steve Joseph
    Delgivningsbar Person: Pekkari, Martin Fredrik, Lidingö

Comments are closed.