Netonnet dissar internetreklam

När hela annonsmarknaden ökade med 8 procent under det tredje kvartalet i år i jämförelse med samma period förra året ökade internetannonseringen med nära 25 procent. Bäst går det för sökordsmarknadsföringen som ökar med hela 100 procent, enligt Institutet för reklam och mediestatistik.

Det innebär att internetmediets andel av reklaminvesteringarna har ökat från 5,8 procent i fjol till 6,6 procent under tredje kvartalet i år.

Men alla är inte lika förtjusta. Samma dag som IRMs siffror släpps träffar jag Netonnets vd och grundare Anders Halvarsson i postorderstaden Borås. Trots att Netonnets har internet som sin främsta försäljningskanal så är de mycket sparsamma med internetreklam.

– Det är dyrt och går inte att räkna hem, säger Anders Halvarsson.

Istället föredrar Halvarsson print och tevereklam. Han har en egen teori varför internetreklam inte fungerar för Netonnet.

– Internet är ett framåtlutat media där användarna bara fokuserar på det de letar efter. När folk läser tidningen eller ser på tv är de bakåtlutade och mera mottagliga för reklam, säger Anders Halvarsson.

3 thoughts on “Netonnet dissar internetreklam

  1. Netonnet borde ta sig en titt på Overture-bannern här ute i högerkanten. —-> Hyggligt bra sätt att nå dem som ”fokuserar på det de letar efter”, eller? Not: Jag jobbar på Daytona som jobbar för Overture. (Men logiken stämmer ändå…)

    Det kommer för övrigt alltid att vara så att dålig reklam inte går att räkna hem, men så är det i övriga medier också… Netonnet kanske ska byta webbyrå?

  2. Jag håller med dig Rasmus. Men Netonnet är inte ensamma bland e-handlarna att dissa nätannonsering. De flesta stora sajter kör på med tv som om vi levde kvar i något tidigt 90-tal när de ska göra reklam.

  3. Halvarsson vakna nu!
    Klart som tusan att NoN skulle tjäna bra på sökmotorannonsering på Google och Overture!
    Prova!

Comments are closed.