Konsumentmakt à la blogg
BY ON Nov 3, 2005
2

Företag borde bevaka sina varumärken i bloggsfären. För nio dagar sedan skrev jag av mig min ilska över att nätbutiken Pixmania helt ignorerar att jag returnerat en defekt mp3-spelare för två månader sedan. Idag upptäckte jag att jag fått flera besökare via sökordet Pixmania från MSN. Och döm av min förvåning när min bloggpost Pixmania […]

Pixmania suger
Företag borde bevaka sina varumärken i bloggsfären. För nio dagar sedan skrev jag av mig min ilska över att nätbutiken Pixmania helt ignorerar att jag returnerat en defekt mp3-spelare för två månader sedan. Idag upptäckte jag att jag fått flera besökare via sökordet Pixmania från MSN. Och döm av min förvåning när min bloggpost Pixmania suger är första träffen i MSN på sökordet Pixmania. Jag har svårt att tro att de som försöker hitta Pixmania via MSN kommer att handla något från den butiken. Detta är konsumtmakt.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • En klassisk varumärkeskrossare. 🙂
    Jag vet inte hur många google-träffar jag får på mitt inlägg om cykelaffären Jarla Cykel som jag skrev tidigt i våras. Många hittar dit via sökord som ”framgaffel”, ”cykelaffär” och liknande. Att jag i samma inlägg boostade affären Sportson gör ju att jag inte bara är konsumentupplysare utan också reklampelare.
    http://bisonblog.blogs.com/blog/2005/03/varfr_sljer_de_.html
    Det blir helt klart vanligare för konsumenter att googla tänkbara köpobjekt och via flertalet kanaler utvärdera produkten. Det handlar ofta om en mix av bloggar, jämförings-sajter (pricerunner t.ex.), word of mouth, recensioner och sist av allt företagets egna presentation.

  • Pingback: Konsumentmakt på nätet… » Webbrådgivare Fredrik Wackå()