Schibsted utmanar Google
BY ON Nov 6, 2005
0

Schibsted i Norge lanserade söktjänsten Sesam den 1 november för att ta upp kampen med Google, Yahoo och MSN. Enligt Pressens Tidning är Sverige nästa marknad för Sesam. Schibsteds ambition är att etablera en sökmotor som främst inriktar sig på det lokala. Integration med kataloger och material från de egna tidningarna verkar vara bärande punkter. […]

Schibsted i Norge lanserade söktjänsten Sesam den 1 november för att ta upp kampen med Google, Yahoo och MSN. Enligt Pressens Tidning är Sverige nästa marknad för Sesam.

Schibsteds ambition är att etablera en sökmotor som främst inriktar sig på det lokala. Integration med kataloger och material från de egna tidningarna verkar vara bärande punkter.

– Låt oss ta ett exempel. Om en journalist söker efter mig, Mikal Rohde, så ska denne kunna läsa allt om mig på ett ställe. Där ska finnas adress, telefonnummer, arbetsplats, eventuella styrelseposter och artiklar som skrivits om mig plus mycket annat, säger Mikal Rohde, vd för Schibsted Sök till Pressens Tidning.

Söktjänsten kostade Schibsted 12 miljoner under tredje kvartalet och kommer att kosta 45 miljoner under fjärde kvartalet, för att under 2006 kosta mellan 90 och 100 miljoner kronor.

Att utmana Google måste vara som att ta sig an hela världen. Till Schibsteds fördel, förutom att de är härligt framåt, är att Google, Yahoo och MSN i princip skiter i den nordiska marknaden. I Sverige har Google startat ett litet säljkontor och det lär dröja innan de lanserar lokalt sök eller Froogle i Sverige. När Yahoo nyligen återvände till den Svenska marknaden var portalen långt borta. En sökruta och webbmejl – mer är inte Yahoo intresserad av att satsa på Sverige.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.