Google Analytics spionerer på alla
BY ON Nov 17, 2005
20

Det har visat sig att jag var lite väl snabb att installera statistikverktyget Google Analytics på Uppkopplat. Fulton Yancy på Websidestory har gjort mig uppmärksam på att Google Analytics smutsar ner Uppkopplats egna cookies med en mycket lång kodsträng som ingen annan än Google vet vilken information om besökarna den bär med sig. Därför har […]

Det har visat sig att jag var lite väl snabb att installera statistikverktyget Google Analytics på Uppkopplat. Fulton Yancy på Websidestory har gjort mig uppmärksam på att Google Analytics smutsar ner Uppkopplats egna cookies med en mycket lång kodsträng som ingen annan än Google vet vilken information om besökarna den bär med sig. Därför har jag avlägsnat alla Googles statistikskript från Uppkopplat och uppmanar alla de som besökt sajten sedan i onsdag att radera cookies från Uppkopplat. Jag uppmanar dessutom alla sajtägare att bojkotta Google Analytics.

I praktiken gör Google om en förstaparts cookie till en tredjeparts cookie utan att besökarna informeras. Google kommer i kraft av sin storlek och centrala position på nätet att få en kontrollmakt som får det gamla Östtyskland att framstå som rena Sörgårdsidyllen. Dessutom har Googles trojanska cookie en livslängd till år 2038.

– Detta kommer att öka på cookieraderingen ännu mer, säger Fulton Yancy till Uppkopplat. Det är bara en tidsfråga innan webbläsarna ordnar ett filter för Google Analytics cookies.

Det är men en allt större olust jag ser hur Google får en närmast total kontroll över användarna surfvanor. De kontrollerar större delen av alla sökningar på internet och med sina trojan-cookies kommer de även att få perfekt kunskap om hur användarna surfar. Googles företagsslogan, ”Don’t be evil” börjar skallra allt tommare.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Eftersom Analytics rapporterar om besökare återvänder så antar jag att en cookie kan vara ganska bra att ha.

    Om du hade gjort en sökning på ”cookie” i hjälpsektionen så framkommer det även att dom inte försöker gömma något:

    http://www.google.com/support/analytics/bin/answer.py?answer=26804&query=cookie&topic=0&type=f

  • Urban Lindstedt

    Cookies är helt nödvändiga, men problemet är att Google smyger in sig i sajtens egen cookie.

  • clas

    Lösningen med att Google använder sajens egen domän för att addera cookien gör att man slipper en ”tredjeparts-cookie”, något som många webbläsare gärna låter användaren spärra (utan att avsäga sig alla cookies). Jag har svårt att se att man kan göra en cookie-lösning som är smartare/bättre/säkrare än den i Google Analytics.
    Att sätta en tredjepartscookie (vilket Fulton kallar ”ful-cookie”) hade varit ett mycket sämre alternativ, enligt mig.

    Naturligtvis använder WebSideStorys (där Futon jobbar?) analysverktyg också en cookie av precis samma typ (dvs en ”first part cookie”). WebSideStorys script kostar dock en del pengar (men körs också på den egna servern?) Jag tycker att det det känns som om Fulton är lite ”biased” i sina uttalanden. Tycker inte du?

  • Den enklaste lösningen som jag implementerat sedan två dagar är att blockera google-analytics.com i hosts-filen i Windows. Då blir aldrig javascriptet till räknaren laddat och jag slipper dels bli besudlad med skumma kakor och att besudla besöksstatistiken med min närvaro…

  • Richard

    Tips: Använd CustomizeGoogle (Firefox tillägg) för att ta bort ditt användarid i Googles egen kaka, dvs surfa anonymt utan proxy.

  • Hallå Urban! What’s with all the racket!?

    Jag kan inte förstå din irritation ö.h.t, visst det står inget om cookies på första sidan men hur trodde du, handen på hjärtat, att de skall kunna mäta återkommande besökare annars!?

    Att en sajjt har en ”Om Cookies” sida förändrar ju ingenting om ingen orkar läsa den, precis som med cookie informationen Simon länkade till ovan 😉

    Att WebSideStory/Fulton Yancy reagerar så här kraftigt är givetvis för att de ser sin marknadsplats naggas i kanten av ett gratisverktyg.

    Personligen tycker jag att Google Analytics det något av det bättre jag har sett inom webb-analys på länge och det är gratis!!

    Denna artikel hjälper bara Fulton Yancy med sitt syfte – Att underminera ett uppstickande gratis alternativ till deras egna kommersiella tjänster…

  • Läs punkt 8.1 i Googles, tydligt länkade, användar villkor:
    Användar Villkoren för Google Analytics

  • ”Denna artikel hjälper bara Fulton Yancy med sitt syfte – Att underminera ett uppstickande gratis alternativ till deras egna kommersiella tjänster…”

    Det var ett par år sedan Google var en uppstickare på marknaden… 😉

  • Hrmm….
    ”uppstickande” ”uppstickare” Spot the difference?

  • I vilket fall kan man väl inte anse att Fulton Yancys statistikverktyg är ett alternativ för privatpersoner.

    För mig ter det sig en gnutta onödigt att pressa en förstapartskaka för att upprätthålla illusionen att man kan mäta återkommande besökare mer exakt än med tredjepartskakor. Jag är nog knappast ensam om att rensa mina kakor vid omstart av webbläsaren.

  • Det här är nog i sig ingen sensation, men nog är det värt att fundera över hur Google förhåller sig till personlig integritet. Faktum är att hela deras affärsidé är att ta reda på så mycket som möjligt om dig.

  • Visst kan man ha synpunkter på Google och andra stora aktörer på marknaden, men konspirationsteorier och liknande har inte någon plats med dagens teknologi när det gäller internet och operativsystem.

    Det finns för många kunniga människor som inte vill bli kontrollerade och som dessutom har kunskapen att förhindra det. Inget stort företag i datasammanhang som önskar överleva kommer att försöka plantera någon som helst hemlig kod på någon dator, därför att inget hemligt finns – alla sådana försök kommer att upptäckas.

    Google har faktiskt öppet redovisat sina cookies och hur de ska användas. Informationen är inte särskilt svår att hitta om man vill det. Själv kommer jag att använda mig av Google Analytics därför att det är et ypperligt verktyg.

  • ”Inget stort företag i datasammanhang som önskar överleva kommer att försöka plantera någon som helst hemlig kod på någon dator, därför att inget hemligt finns – alla sådana försök kommer att upptäckas.”

    Det går inte undvika att tänka på Sony-BMG…fast de tog inte med den sista bisatsen i kalkylen.

  • Eric

    Det finns inga gratis luncher.
    Punkt.

  • Clas: En 1:a parts cookie sätt upp på insamlaren. Då kommer cookie från den punkt som insamlingen sker och inte från kod som kan placeras precis var som helst. Vår cookie (och andras) utger sig inte att vara 1:a part utan koppling till servern som skulle ha skapat den. Ful-cookie är en variant av 3:e parts cookie som delas mellan flera sajter. Det är få 3:e parts cookies som delas på detta vis. Syftet till varför man gör så är uppenbart, eller hur?

    Richard: Ledsen men vad jag sett gör CustomizeGoogle inget med dessa GA cookies överhuvudtaget.

    Kalle Wiberg: Hur underminerar man en gratis tjänst? Jo, genom att erbjuda en annan likartad tjänst gratis. Och det finns massor av sådana. Det skulle betyda att jag har som syfte att underminera samtliga. Troligt?

    Patrick: Kommersiella produkter för webbanalys köps ibland av privatpersoner, men det är rätt sällsynt. Behoven styr snarare. Alla rensar inte cookies dagligen, det går att mäta livslängden på cookies ganska enkelt, tack för ett uppslag till ny artikel.

    Eric: Instämmer!

  • Fulton: Jag håller nog inte med riktigt 😉 Det vore som att påstå att man bara kan konkurrera med ett Open Source program med ett annat Open Source program.
    Nog är det väl så att Google Analytics är en klar konkurrent till vissa av era egna tjänster inom kundsegmentet små-medelstora företag.
    Det som i min mening skiljer GA från t.ex. NedStats är den trovärdighet Googles varumärke medför – även gentemot kommersiella företag.

    Så genom lite klassisk ”FUD propaganda” går det kanske att avskräcka ett par potentiella GA anhängare…

  • Du blir en liten aning vag när du säger FUD, vad syftar du på? Intressant att du pekar på Nedstat som mindre trovärdig, får man fråga varför? Finns det flera som du anser ligger i samma kategori?

    En begränsning som är noterbar är att det förefaller som om GA endast känner av 20 sökmotorer, vilket gör att lokala som Eniro inte dyker upp som just sökmotor med info om sökfras. Om SEO är viktigt för en så känns det som en begränsning.

  • Vad jag menade med FUD var faktiskt dels rubriken på artikeln i Internet World, ”Googles statistiktjänst gör sajtägare kriminella”, som du förvisso inte har skrivit men väl initierat!? Dels det du säger i den artikeln som

    Google har därför per automatik gjort sajtägare till lagbrytare…

    och

    …risk att spridningen av Googles permanenta cookie leder till att fler användare slutar att tillåta cookies vilket leder till ökat bortfall i alla statistikmätningar…

    Dessa två citat är, för mig, typexempel på FUD, då de inte är helt sakliga och har en klart avskräckande underton gentemot Googles tjänst.
    Att jag tog Nedstat som ett ”mindre trovärdigt” exempel är inte grundad på deras nuvarande tjänst utan på att de historiskt representerat en vida spridd, irriterande statistik ikon. I mina ögon är den bilden lite svår att tvätta bort… Jag kunde lika gärna ha nämnt någon annan tjänst som TheCounter, GlobalStats eller StatCounter.

    Jag håller med dig om begränsningen i redovisningen av olika sökmotorer, och tycker att man gott kan nämna att eftersom GA är helt javascript baserad får man heller aldrig statistik på t.ex. enklare mobiltelefoner, vissa PDA:er eller olika sökrobotar och analystjänster.

  • Ja, rubriken sattes av IDG för att locka klickningar och är inte mitt påfund.

    Resultatet av att ett mycket känt företag släpper något fritt med en friskrivning i ett avtal som få förefaller har läst har som följd gjort att många webbplatsägare bryter mot den lag som finns om cookies.

    Cookieradering är ett problem för alla som är beroende av att med webbstatistik effektivt driva sin webbplats, och att introducera 4 nya på vem vet hur många webbplatser gör det inte bättre. Det handlar om trovärdighet och som det hela gått till ökar inte detta.

  • Pingback: Webbomedia » Blog Archive » Google Analytics är spyware?()