Google uppdaterar algoritmen
BY ON Nov 18, 2005
3

Google har genomfört en större uppdatering av sin sökalgoritm och förändrar därmed i vilken ordning träffarna rankas. I SEO-kretsar kallas uppdateringen Jagger. Intressant är att Google åter gör en större uppdatering inför julhandeln, samma sak hände i november 2003 med Florida update. På så sätt garanterar Google en bra försäljning av Google Adwords när nätbutikerna […]

Google har genomfört en större uppdatering av sin sökalgoritm och förändrar därmed i vilken ordning träffarna rankas. I SEO-kretsar kallas uppdateringen Jagger.

Intressant är att Google åter gör en större uppdatering inför julhandeln, samma sak hände i november 2003 med Florida update. På så sätt garanterar Google en bra försäljning av Google Adwords när nätbutikerna tappar den organiska söktrafiken.

Webpronnews listar vad de tror är viktiga förändringar i hur Google rankar sajter. Flera av dessa förändringar började redan i våras med Bourbon update och har stärkts ytterligare med Google Jagger.

1) Värdet av relevanta inkommande länkar ökar. Det blir allt viktigare att de ingående länkarna kommer från sajter vars innehåll är relevant för din sajt.

2) Värdet av relevanta utgående länkar ökar.

3) Värdet av att listas i nischade webbkataloger ökar.

4) Pagerank blir viktigare.

5) Krig mot falska maskingenerade bloggar, webbkataloger och sajter.

6) CSS-spam filter.

7) Ofokuserade bloggar tappar i ranking. Nischade bloggar klarar sig bättre.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Jag har läst uppgiften om css-spamfilter på flera ställen. Men vad innebär det, mer konkret? Ska Google straffa ut gömt innehåll eller vad?

    Det finns ju ganska många exempel på när innehåll är gömt under speciella omständigheter och visas vid andra liksom …

  • Urban Lindstedt

    Jag måste erkänna att jag inte riktigt greppar detta om css-filter.

  • Vad jag kan förstå handlar det om att straffa ren spam som göms med CSS, inte innehåll som är gömt av giltiga anledningar (användbarhet och tillgänglighet till exempel). Lite diskussion om det finns här: Google, SEO and using CSS to hide text.