”Alla företag måste blogga”

I en värld med tusentals varumärken och reklambudskap bryr sig ingen längre om traditionell reklam. Lösningen är att konversera med kunderna via bloggar. Det är bloggentreprenören Loïc Le Meurs budskap på Bloggforum 3 i lördags.

För fransmannen Loïc Le Meur, som är Europachef för bloggföretaget Six Apart, är en bra företagsblogg en konversation med kunderna. I Frankrike finns en livaktig bloggsfär med hela 4,5 miljoner bloggar och 6 miljoner bloggläsare. Le Meur uppskattar att 60 till 70 procent av de europeiska företagsbloggarna är franska. I Sverige har vi många politiska bloggar och ännu fler vardagsbloggar, men bara en handfull externa företagsbloggar. Microsoft har utvecklare som Johan Lindfors och André Henriksson som bloggar i sitt företags namn och IBM har över 160 internet bloggar i Sverige. Annars är det få företag som bloggar i Sverige.

– Glöm din borg, din PowerPoint-presentation och säljsnacket. Det handlar om att visa kunderna vem du är. Konversera med kunderna i stället, sade Loïc Le Meur, på Bloggforum 3 i lördags.

När tusentals varumärken och produkter slåss om uppmärksamheten kan just den personliga konversationen i en blogg vara ett sätt att nå ut till kunderna. Ett lyckat exempel är t-shirtföretaget La Fraise som idag har intäkter på 70 000 euro i månaden.

Grundaren som är en stor t-shirtsentusiast vände på kundrelationerna och postade förslag på olika t-shirts och tryckte dem som besökarna gillade mest.
– Det bästa med bloggar är att de gör det möjligt för människor att göra sina passioner till deras arbete, säger Loïc Le Meur.

Inget företag kan smita undan bloggsfären, enligt Le Meur.
– Om inte ditt företag bloggar kommer andra att göra det åt dig. När jag hade en presentation för tjugo produktchefer på Peugeot var de chockade när jag visade allt som bloggare skrevs om dem, säger Loïc Le Meur.

Han ger också flera exempel på hur företag har misslyckats när de startat bloggar eftersom de inte har förstått hur bloggar fungerar. När skönhetsföretaget L’Oreal försökte marknadsföra ett antirynkmedel med en falsk blogg som påstods tillhöra en vanlig kvinna, men skrevs av marknadsavdelningen avslöjades bluffen på några timmar av andra bloggare. Efter ett par dagar var historien ute i den vanliga pressen. Efter Le Meurs råd bad L’Oreal om ursäkt och startade istället en blogg som verkligen skrevs av riktiga kvinnor.

Le Meur menar att företag kan starta bloggar utan risk om de börjar med att läsa bloggar och bevaka ett antal bloggar för att förstå fenomenet. Nästa steg är att börja blogga internet på intranätet.
– Samma folk som ifrågasätter nyttan med bloggar är de som ifrågasatte nyttan med e-post för tio år sedan, säger Loïc Le Meur.