EU-domänen släppt
BY ON Dec 8, 2005
0

Sedan i onsdags kan myndigheter (public bodies) och varumärkesinnehavare registrera den nya eu-domänen. Vanligt folk får vänta ytterligare fyra månader. Det går att läsa mer om definitioner och finlir hos Post- och telestyrelsen. Själv är jag inte särskilt upphetsad över eu-domänen. Vem behöver den egentligen? Visst kan de vara kul att exempelvis registrera sitt eget […]

Sedan i onsdags kan myndigheter (public bodies) och varumärkesinnehavare registrera den nya eu-domänen. Vanligt folk får vänta ytterligare fyra månader. Det går att läsa mer om definitioner och finlir hos Post- och telestyrelsen.

Själv är jag inte särskilt upphetsad över eu-domänen. Vem behöver den egentligen? Visst kan de vara kul att exempelvis registrera sitt eget efternamn, men personligen föredrar jag .se, .net, .com och .org.

Den nya domänen lär ge ytterligare luft under vingarna för alla domänskojare som lurar småföretagare att betala 2000 kronor för en domän de själva skulle kunna registrera för en hundring.

Mitt råd till företagare är att ha en domänstrategi där företaget bestämmer vem som är ansvarig för företagets domäner, exempelvis marknadschefen. Strategin bör innehålla riktlinjer för vilka domäner företaget ska registrera. Exempelvis företagsnamnet och förkortningar av företagsnamnet, företagets varumärken för .se, .com, .net, .org och .nu. Dessutom landsdomänerna för alla länder som företaget är verksamt i.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.