Tunn guide för företagsbloggare
BY ON Dec 25, 2005
1

Anders Frankel, som är vd på marknadsföringsföretaget Apsis, har skrivt en kort guide om att använda bloggar i marknadsföringen. Bloggar som marknadsföring – en snabbguide är 58 sidor utan något egentligt djup för 184 kr på Adlibris. Som en snabb introduktion i ämnet bloggar för ett riktigt blåbär fungerar den kanske, men naiviteten i boken […]

Bloggar som marknadsföring av Anders Frankel

Anders Frankel, som är vd på marknadsföringsföretaget Apsis, har skrivt en kort guide om att använda bloggar i marknadsföringen. Bloggar som marknadsföring – en snabbguide är 58 sidor utan något egentligt djup för 184 kr på Adlibris. Som en snabb introduktion i ämnet bloggar för ett riktigt blåbär fungerar den kanske, men naiviteten i boken kan göra mer skada än nytta för ett företag som ska starta blogga.

Jag är förvånad att Anders Frankel som är marknadsförare med utbildning från Harvard Business School inte kan ge mig mer kött på benen hur man i praktiken använder bloggar i marknadsföringssyfte. Om jag hade skummat Anders Frankels ännu tunnare blogg före boken hade jag inte blivit förvånad.

Anders Frankel uppmanar i princip alla företag att starta en blogg, utan redogöra för hur mycket tid det tar att underhålla en bra blogg. I Anders Frankels värld verkar nyhetsbrev och bloggar i princip vara synonymt. Men det krävs betydligt mer kunskaper för att starta en lyckad blogg framför att skicka ut ett nyhetsbrev. En misslyckad blogg gör större skada än en ett halvdassigt nyhetsbrev som ingen ändå läser.

Missförstå mig inte. Jag tycker att många företag skulle vinna på att starta bloggar, men att som Frankel hävda att det är världens enklaste sak att kommunicera med kunder och media via bloggar är absurt.

Det hela blir inte mer seriöst när han främst rekommenderar att företagen ska använda gratistjänsten Blogger, när sedan nyckelpersoner på företaget ska blogga för 500 kronor i timmen. Blogger är toppen för privatpersoner utan pengar och teknisk kunskap, men ett företag med en gratisblogg har åtminstone jag svårt att ta på allvar.

Ni får mer ut av att läsa om bloggar på Wikipedia och min favoritblogg om marknadsföring Micro Persuasion än Anders Frankels bok. Sedan kan ni alltid läsa min artikel om företagsbloggar som publicerats i Internetworld 11/2005.

Sök efter företagsblogg på Eniro.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.