Tunn guide för företagsbloggare

Bloggar som marknadsföring av Anders Frankel

Anders Frankel, som är vd på marknadsföringsföretaget Apsis, har skrivt en kort guide om att använda bloggar i marknadsföringen. Bloggar som marknadsföring – en snabbguide är 58 sidor utan något egentligt djup för 184 kr på Adlibris. Som en snabb introduktion i ämnet bloggar för ett riktigt blåbär fungerar den kanske, men naiviteten i boken kan göra mer skada än nytta för ett företag som ska starta blogga.

Jag är förvånad att Anders Frankel som är marknadsförare med utbildning från Harvard Business School inte kan ge mig mer kött på benen hur man i praktiken använder bloggar i marknadsföringssyfte. Om jag hade skummat Anders Frankels ännu tunnare blogg före boken hade jag inte blivit förvånad.

Anders Frankel uppmanar i princip alla företag att starta en blogg, utan redogöra för hur mycket tid det tar att underhålla en bra blogg. I Anders Frankels värld verkar nyhetsbrev och bloggar i princip vara synonymt. Men det krävs betydligt mer kunskaper för att starta en lyckad blogg framför att skicka ut ett nyhetsbrev. En misslyckad blogg gör större skada än en ett halvdassigt nyhetsbrev som ingen ändå läser.

Missförstå mig inte. Jag tycker att många företag skulle vinna på att starta bloggar, men att som Frankel hävda att det är världens enklaste sak att kommunicera med kunder och media via bloggar är absurt.

Det hela blir inte mer seriöst när han främst rekommenderar att företagen ska använda gratistjänsten Blogger, när sedan nyckelpersoner på företaget ska blogga för 500 kronor i timmen. Blogger är toppen för privatpersoner utan pengar och teknisk kunskap, men ett företag med en gratisblogg har åtminstone jag svårt att ta på allvar.

Ni får mer ut av att läsa om bloggar på Wikipedia och min favoritblogg om marknadsföring Micro Persuasion än Anders Frankels bok. Sedan kan ni alltid läsa min artikel om företagsbloggar som publicerats i Internetworld 11/2005.

Sök efter företagsblogg på Eniro.

One thought on “Tunn guide för företagsbloggare

  1. Tipsa också om Mattias Durnik
    http://durnik.blogs.com/

    och Fredrik Wass
    http://bisonblog.blogs.com/blog/

    eller tankar kring…
    http://www.nephila.se/blog/

    Alla bra bloggar om bloggar och marknadsföring…

    http://bisonblog.blogs.com/blog/2005/12/nr_priceritepho.html
    Det här inlägget är ju en bra mätare på hur viktiga bloggar kan vara både för konsument och företag…

    Det kommer också att bli vanligare att bloggar används av båda sidor. Alltså viktigt att hålla sig ajour med…

Comments are closed.