John Battelle om hur sökmotorerna förändrar våra liv

Boken The Search av John Battelle visar på ett spännande sätt hur sökmotorerna förändrat både affärsliv och privatliv. Med fokus på Googles historia ger Battelle en övertygande bild av hur sök gick från en osexig nördpryl till en miljardbusiness. Här finns också fiaskona som Altavista. Altavista ägde sökmarknaden men schabblade bort den till de unga Stanford-forskarna Sergey Brin och Larry Pages som startade Google med målet att skapa den bästa sökmotorn.

Den detaljerade beskrivningen av Googles väg från studentrummet till börsintroduktionen och privata jetplan visar att gränsen mellan succé och fiasko är hårfin bland teknologiföretag. Hade inte Google plockat upp konceptet med sponsrade länkar av sökmotorn GoTo, som sedermera blev Overture, hade nog Sergey Brin och Larry Page varit universitetslektorer idag istället för att utses till årets män av Financial Times.

När sponsrade länkar gjort Google och dess konkurrenter glödheta är det lätt att glömma bort att få brydde sig om sökmotorerna i Sverige kring 2000. Själv träffade jag Sergey Brin hos ett pr-företag på Greve Turegatan i november 2000. Men eftersom pr-konsulten ljugit att det skulle presenteras nyheter blev jag förbannad och brydde mig inte så mycket om Sergey Brin. När fotografen från The Industry Standard skulle fotografera Sergey Brin utomhus bad jag Brin att sparka sina pr-konsulter och gick hem och skrev om något e-handelsprojekt som säkert gick i konkurs någon månad senare och en kort notis om Google. Visitkortet har jag kvar, men det svider att jag missade chansen att göra en ordentlig intervju med Sergey Brin.

Bara fem procent av problemen inom sök är lösta enligt ingenjörer som John Battelle intervjuat. Därför är det svårt att förutse hur sök kommer att fungera i framtiden, men författaren spaltar upp framtiden för perfekt sök i flera trender och problemområden:

* Sök överallt där allt är etiketterat och sökbart. Inte bara böcker, semesterbilder och videofilmer blir sökbara utan du googlar lika enkelt ett förlorat bagage eller en stulen bil i realtid.

* Personalisering och lokalisering. Genom att sökmotorerna har tillgång till dina elektroniska spår och sökningar kommer de bättre att förstå vad du söker efter. Din sökhistoria möjliggör verklig personalisering av sök.

* Den semantiska webben. Etikettering av information gör den mer tillgänglig. Det är här bloggarna vilja att kommentera och etikettera information får betydelse.

* Sökning på utvalda domäner. Sökmotorer som koncentrerar sig på utvalda domäner kommer även att kunna söka av den djupa webben som idag är ligger utom räckhåll för de vanliga sökmotorerna.

* Tidsavgränsat sök. Möjligheten att söka på hur en utvald hemsida vid en exakt tidpunkt bakåt i tiden.

Ska ni bara läsa en branschbok från 2005 bör ni välja Johan Battelles The Search.

Köp The Search hos Amazon UK.

Köp The Search hos Amazon USA

Köp The Search hos Bokus

One thought on “John Battelle om hur sökmotorerna förändrar våra liv

  1. Jag håller med. En mycket intressant bok! Sen duger det förstås inte att bara läsa en ”branschbok” från 2005… 😉

Comments are closed.