Kineser vill bara ha kul
BY ON Dec 29, 2005
0

Kineserna är mest ute efter att ha kul när de söker på den populära sökmotorn Baidu. Shanghai Daily skriver om topplistan. Tio-i-topp på Baidu 2005 1. MP3 2. Super Girl (Chao Ji Nu Sheng), den kinesiska motsvarigheten till Idol 3. Fairy Tale, en popsång av en malajsisk sångare 4. QQ, det mest populära chattprogrammet 5. […]

Kineserna är mest ute efter att ha kul när de söker på den populära sökmotorn Baidu. Shanghai Daily skriver om topplistan.

Tio-i-topp på Baidu 2005

1. MP3

2. Super Girl (Chao Ji Nu Sheng), den kinesiska motsvarigheten till Idol

3. Fairy Tale, en popsång av en malajsisk sångare

4. QQ, det mest populära chattprogrammet

5. Li Yuchun, vinnaren av Super Girl

6. Dae Jang Geum, en sydkoreansk tv-serie

7. The Myth, en film med Jackie Chan

8. San Jiang, ett utbildningsprogram för medlemmar i kommunistpartiet

9. Kill the God, en internetroman

10. O2jam or Jing Yuetuan, ett online musikspel

De vanligaste sökorden på Google i Sverige visar att svenskarna är mer shoppinginriktade på nätet än kineserna.

Sverige Google- topp september

1. blocket

2. aftonbladet

3. lunarstorm

4. britney spears

5. expressen

6. snyggast

7. dc++

8. sudoku

9. hästar

10. tradera

11. roliga bilder

12. pricerunner

13. ikea

14. green day

15. spray

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.