Pricerunner uppdaterar bara annonsörers priser
BY ON Jan 3, 2006
0

Shoppingagenten Pricerunner är dålig på att uppdatera priserna för icke-betalande butiker. 20 procent av priserna stämmer inte hos Pricerunner, enligt en magisteruppsats vid Lunds universitet rapporterar Svenska Dagbladet i papperstidningen. Underlaget är 1 000 prisobservationer. Magisteruppsatsen går så långt att de hävdar att de felaktiga priserna handlar om att gynna de betalande annonsörerna på Pricerunner. […]

Shoppingagenten Pricerunner är dålig på att uppdatera priserna för icke-betalande butiker. 20 procent av priserna stämmer inte hos Pricerunner, enligt en magisteruppsats vid Lunds universitet rapporterar Svenska Dagbladet i papperstidningen. Underlaget är 1 000 prisobservationer.

Magisteruppsatsen går så långt att de hävdar att de felaktiga priserna handlar om att gynna de betalande annonsörerna på Pricerunner. Endast de som betalar för att få med logga och länk i hos Pricerunner får sina priser uppdaterade regelbundet.

Jag använder alltid Pricerunner, trots att priserna ibland inte stämmer. För även om tjänsten har sina problem skulle jag aldrig orka besöka 30 butiker för att kolla priset på en mp3-spelare.

Pricerunner har alltid presenterat sig som Råd & Rön i internetåldern, medan Kelkoo kör lite mer raka rör och bara tar med de företag som faktiskt betalar för att vara med i prisjämförelserna.

När Pricerunner i dagarna gick ut i media och kritiserade de stora elektronikkedjorna för att fiffla med reapriser är det inte så konstigt att de får på pälsen. Ekonomistudenten Filip Ekval är skeptisk till Pricerunners utspel.

– Pricerunner anklagade fyra återförsäljare, PC City, Expert, Siba och Elon, för att ha höjt ordinariepriserna under mellandagsrean. Samtliga fyra är inte kunder hos Pricerunner.

Den andra sidan av Pricerunner är att de fungerar för e-handlarna som har konkurrenskraftiga priser. Pricerunner är den enda nätannonsering som exempelvis mobilbutiken Katshing använder, men då har de också konkurrenskraftiga priser.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.