Bästa sökoptimerarna
BY ON Jan 5, 2006
10

Om man söker på ordet sökmotoroptimering i sökmotorer kommer Seologik etta i Google, tvåa i Yahoo och i sexa i MSN. Ett ganska imponerande resultat. Och när jag studerar deras sajt blir jag imponerad över hur elegant och konsekvent de har optimerat sin egen sida. Dessutom har de en mycket bra sökoptimeringsskola som jag rekommenderar […]

Om man söker på ordet sökmotoroptimering i sökmotorer kommer Seologik etta i Google, tvåa i Yahoo och i sexa i MSN. Ett ganska imponerande resultat. Och när jag studerar deras sajt blir jag imponerad över hur elegant och konsekvent de har optimerat sin egen sida. Dessutom har de en mycket bra sökoptimeringsskola som jag rekommenderar alla som är intresserad av sökmotormarknadsföring att läsa.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • nejnej

    Urban, det har ingenting med det att göra alls.
    Att länka in sig från alla sina kunder med nyckelord som bland annat ”sökmotoroptimering” är det som gör susen!
    Införskaffa ett par bra eller fler mindre bra länkar med sökmotoroptimering i ankartexten så är du där på förstasidan ganska snart (bonus om sidan är optimerad efter standardreglerna).
    http://search.msn.com/results.aspx?q=link%3Awww.seologik.se+sitemap&FORM=QBNO

    Testa liknande sökning på resten av top10listan så får du se hur det har gått till för dom andra med 😉

  • Urban Lindstedt

    Mycket intressant. Där ser man länkarnas betydelse. Jag undrar om kunderna är medvetna om att de höjer sina konsulters ranking? Men hur som helst tycker jag att Seologik har en elegant optimerad sajt även om det är kundernas inlänkning som gör tricket.

  • Moscow

    Det där kallas länkfarmar. Exakt samma sak som Altus ‘åkte dit’ på – dock betydligt snyggare gjort…

  • Danne

    Länkfarmar, där har du helt fel.
    En länkfarm är ett ”free for all” nätverk.
    Att dom ger sig sjjälva länkar från sina kunder är väl inte så konstigt. I princip alla webbdesigners gör på samma sätt. Sedan ger dom ju själva kunden länkar från andra kunders hemsidor som ger dom ett stort värde, smart och helt enligt Googles regler om man läser deras rekommendationer.

  • Moscow

    Danne, nej, det är du som har fel.

    Det du beskriver är just precis en länkfarm, spelar ingen roll om det är ‘free for all’ eller ej. Läs mer:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Link_farm

  • Ricky

    Det ska bli intressant att läsa din bok Urban… 🙂

  • Urban Lindstedt

    Jag lämnade första utkastet till några kunnig personer för faktagranskning häromdagen. Det har varit mycket intressant att fördjupa sig i ett ämne.

  • IT-Entreprenören

    Att skapa länkfarmar på sina kunders sidor är ett säkert sätt att bli utslängd från Google förr eller senare. Urban Lindstedt och Internet World/IDG har själv skrivit artiklar om hur Altus använder ”dolda länkar” och ”länkfarmar”, så de blev utslängda ur Google. De har även lyckats få Johan Kinnander på Googles försäljningskontor i Sverige att säga ”vi har slängt ut 500 av Jajjas kunder ur index”.

    När man läser saker av Urban Lindstedt ska man veta att SEOLogik är den enda av dessa aktörer som annonserar hos IDG. Jajja gjorde det förut, Altus har aldrig gjort det mig veterligen.

    http://pickelhaupt.blogspot.com/2006/01/google-rensar-bland.html
    mer läsning.

    Eftersom jag själv driver ett företag skriver jag inte ut mitt namn. Även om jag inte sysslar med SEO så kan IDG alltid börja smutskasta mig om jag inte köper reklam hos dem.

    Rena maffiametoder.

  • Urban Lindstedt

    It-intreprenören. Jag slutade på IDG den 25 oktober 2005. Jag frilansar fortfarande för IDG- tidningar, men har alltså inget anställningsförhållande.

    Jag har arbetat sex år på Internetworld och redaktionen har aldrig tagit hänsyn till vilka som annonserar i tidningen. Jag har själv sänkt vår absolut största annonsör F-data i ett stort webbhotellstest 2004. Det var första gången som annonsavdelningen hörde av sig till mig, men det var efter publicerigen och bara för att veta bakgrunden till testet och hur det i detalj gått till för att kunna förklara för sin annonsör.

    Selogik är inte ens någon stor annonsör, bättre kan du It-entreprenören. Om du tror min efterträdare Johan Larsson granskar skojarna Altus för att de inte annonsera i IW tror du fel. Det är faktiskt ganska många företag som inte annonsera i IW.

    Det är fullständigt löjligt att kalla granskande journalistik för maffiametoder. Och det är bara fegisar som postar anonymt.

  • IT-Entreprenören

    Vadå granskande journalistik? Jag har ett förslag. Granskande journalistik skulle vara att utförligt jämföra alla SEO:er i branschen och till exempel skriva en seriös artikel om fusket. Nu kastar ni bara skit på en annonsör i taget och om det bara är en slump att det sammanträffar med er annonsering så har jag väl fel där. Må så vara men det ser mystiskt ut och ger ingen bild av helheten.

    En granskande artikel kunde innehålla länkar till Jajjas avindexerade spegeldomäner, en förklaring av vad som är problemet med spegeldomäner, en link:-sökning på seologik.se med förklaringar av varför man inte ska lägga länkfarmar på sina kunders sidor. Webanalys som lägger dolda länkar på posten.se och liknande kunde vara kul att källkodscitera. Altus vidsträckta bruk av länkfarmar, JavaScript-omskrivna titlar och försök att lägga sina kunders webbplatser före altus-kritiska inlägg som sökmotorindexeras (genom att sätta kundernas titel till ”Altus”) mm vore kul att ta upp.

    Lite seriös forskning på området INNAN man skriver en artikel i ett ämne skadar aldrig. Det är förvånande att IDG aldrig tycks bedriva den typen av verkligt granskande journalistik,

    Sen vet jag inte vilken syn på källskydd ni har heller om nu bara ”fegisar” uttrycker sig anonymt.

    Tjo!