Företagsbloggen en outnyttjad resurs

Företagsbloggen är rätt använd en fantastisk möjlighet att kommunicera med kunder, partners och media. Men när antalet privata och politiska bloggar fullkomligt har exploderat under 2005 så tvekar svenska företag.
(Publicerade i Internetworld nr 11/2005)

I våras drogs Magnus Attefalk på allvar in i bloggsfären med sin privata blogg. Han upptäckte snart hur effektivt en bra blogg kan spridas genom mun mot mun metoden. Därför startade han i juni en blogg åt resebyrån Svenska Lloyd där han är marknadsansvarig.

– Vi ville få ut Svenska Lloyds varumärke till en ny målgrupp och få mer trafik till vår vanliga sajt. Bloggar är ett oerhört effektivt sätt att sprida sitt budskap, säger Magnus Attefalk, marknadsansvarig på Svenska Lloyd och den som driver bloggen.

Bloggar är inte bara för politiker, journalister och privata navelskådare. Med bloggen kan företag effektivt kommunicera med kunder, partners och media. Bloggar gör det enkelt sprida sitt budskap och föra en dialog med viktiga grupper.

I USA visar en ny undersökning från Guidewiregroup att hela 89 procent av företagen har en blogg eller funderar på att starta en. Här har utvecklingen gått så långt att man pratar om bloggdöden bland vd:ar som inte längre orkar blogga. I USA finns det företagsledare på den allra högsta nivån som bloggar. En av de mest kända är General Motors vice styrelseordförande Bob Lutz som började blogga den 5 januari i år. På bloggen Fastlane, fastlane.gmblogs.com, skriver han om bilindustrin i allmänhet och funderingar kring GMs produkter som Saab. Lutz skriver sin blogg själv medan pr-avdelningen hanterar kommenterar. Internetföretag som Google kommenterar viktiga nyheter, som när Google Print blev stämda för upphovsrättsbrott, på sin officiella blogg, googleblog.blogspot.com. Samtidigt har småföretagen omfamnat bloggar i större utsträckning än storföretag.

– Många småföretagare kommer aldrig att skaffa sig en hemsida utan nöja sig med en blogg, säger Fredrik Wackå, webb och pr-konsult med bloggen som specialitet.

Läs resten av artikeln om företagsbloggar här.

Sök efter Företagsblogg på Eniro.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.