Klickbedrägerier svåra att kartlägga
BY ON Jan 9, 2006
0

Det finns ett område som sökmotorerna inte gärna pratar om – klickbedrägerier. När ett klick på en sponsrad länk kostar 40 kronor eller mer är det frestande för småsajter att be släkt och vänner att klicka på deras Adsense-annonser. I USA där sökmotormarknaden är enorm skrivs det mycket om klickbedrägerier. Vissa företag har råkat ut […]

Det finns ett område som sökmotorerna inte gärna pratar om – klickbedrägerier. När ett klick på en sponsrad länk kostar 40 kronor eller mer är det frestande för småsajter att be släkt och vänner att klicka på deras Adsense-annonser. I USA där sökmotormarknaden är enorm skrivs det mycket om klickbedrägerier. Vissa företag har råkat ut för att konkurrenter klickat på deras sponsrade länkar för att urholka deras annonsbudget.

John Battelle [via Henrik Torstensson] beskriver klickbedrägerier som en skatt som annonsörerna tvingas betala:

Click fraud is something of an ecosystem ”tax” – advertisers who are putting $1 into AdSense, for example, are (usually) getting more than $1 back. Whether they get $2.00 or $1.75 is not that important, if, say, 12.5% of the clicks are fraud, who cares? You can always petition Yahoo or Google for a refund (though not all do).

Klickbedrägerier kommer att öka i Sverige när sökmarknaden växer. Och alla inblandade kommer att förneka omfattningen.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.