Den digitala klyftan borta
BY ON Jan 11, 2006
1

83 procent av svenskarna i åldrarna 16 till 75 år använder internet och hela 58 procent använder nätet varje dag, enligt Post- och telestyrelsens årliga undersökning Så efterfrågar vi elektronisk kommunikation. Internetanvändandet har ökat särskilt bland de äldre. I åldersgruppen 50 till 61 år använder 83 procent internet och i åldrarna 61 till 75 år […]

83 procent av svenskarna i åldrarna 16 till 75 år använder internet och hela 58 procent använder nätet varje dag, enligt Post- och telestyrelsens årliga undersökning Så efterfrågar vi elektronisk kommunikation.

Internetanvändandet har ökat särskilt bland de äldre. I åldersgruppen 50 till 61 år använder 83 procent internet och i åldrarna 61 till 75 år surfar 50 procent.

Internet är idag ett medium som når de flesta. Det går knappast längre att prata om en digital klyfta i Sverige. Skillnaden i internanvändandet är störst vad det gäller ålder och det är som bekant ett övergående problem.

Fler med bredband
Närmare hälften av befolkningen har bredband hemma mot 27 procent som har uppringd uppkoppling. Nästan 30 procent av dem med uppringd anslutning säger att de vill beställa en bredbandsuppkoppling inom de närmaste tre månaderna.

Shopping på nätet ökar
65 procent av internetanvändarna handlar varor och tjänster på nätet, vilket är en ökning med nio procentenheter sedan förra året.

Jag slår in öppna dörrar här, men jag vill ändå påpeka att det inte längre går att att bortse från internet för någon aktör som säljer prylar eller tjänster. Det är förvånande att inte alla butikskedjor har nätbutiker. Allt tyder på att en nätbutik skapar merförsäljning och snarare stärker de fysiska butikerna ät stjälper dem.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Henrik Nilzén

    Jag arbetar en del med internetmarknadsföring i olika marknader och följer med stort intresse huruvida etablerade europeiska butikskedjor börjar se kopplingen mellan online order och in-store pick-up.

    Den Chicago-baserade konsulten The e-tailing Group följer de stora amerikanska drakarna vad gäller multi-channel retailing (ursäkta all svengelska) och har regelbunden rapportering om utvecklingen: http://www.e-tailing.com/research/multi_channel/index.html

    Det är ju ett oerhört fint slagläge om man redan har en infrastruktur som möjliggör att kunden hämtar beställda varor själv.

    Netonnet börjar ju laborera lite med detta med fler lagershopar (vilket inte är förvånande med tanke på deras ansträngda finansiella resultat – hur mycket säljer de egentligen via nätet och hur mycket säljs via butik/lager i Borås/Ullared?) och när en snittorder överstiger ett visst belopp samt att varan har ett betydande affektionsvärde finns ju onekligen en poäng att hämta varan själv efter att troligen jämfört och synat produkten via olika hemsidor.

    Det är ju en marknadsförares våta dröm att ha öppet mål för både cross- och up-sell för koppling mellan nät och fysisk butik.