Vinnaren tar allt
BY ON Jan 12, 2006
2

På annonssajten Blocket såldes det varor för otroliga 100 miljarder kronor under 2005 vilket är en fördubbling på ett par år uppger Blocket till N24. Nummer två bland köp-och-sälj-sajterna, Tradera, mer än dubblade försäljningen förra året och sålde varor för kring en miljard. Blockets och Traderas succé är dagstidningarnas misslyckande. Är det någon som köpt […]

På annonssajten Blocket såldes det varor för otroliga 100 miljarder kronor under 2005 vilket är en fördubbling på ett par år uppger Blocket till N24. Nummer två bland köp-och-sälj-sajterna, Tradera, mer än dubblade försäljningen förra året och sålde varor för kring en miljard.

Blockets och Traderas succé är dagstidningarnas misslyckande. Är det någon som köpt något via Koll (GP, DN och Sydsvenskans eftertextannonser) eller Lokus (40 landsortstidningars eftertextannonser)? Det är inte så länge sedan det kostade ett par hundralappar att kränga av något via dagstidningarnas småannonser. Med små resurser har två internetaktörer på några år kunnat gå in och ta större delen av eftertextannonsmarknaden från dagstidningarna. Aftonbladet gjorde det enda rätta när det köpte Blocket för över 183 miljoner kronor för drygt två år sedan. Internet är den bästa vitamininjektion mediemarknaden någonsin fått.

Uppdaterad:
Henrik Torstensson skrev redan förra året om Blockets siffror. Han ifrågasätter med en viss rätt nivån på omsättningen. Även om siffrorna handlar om det utannonserade värdet är de lite väl höga. Men det är sannolikt bilsegmentet som drar upp siffrorna. Sedan har jag personligen aldrig handlat något på Blocket utan att pruta. Sist gjorde jag ett riktigt bottennapp med en icke-komplett loftsäng från Ikea. Trots att viktiga delar fattades har jag inte orkat åka tillbaka med sängen, men den var i alla fall billig.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Magnus Hugemark

    100 miljarder avser troligen utannonserat värde, inte försålt värde. Se diskussionen på Torstenssons blogg.

  • Lokus har säkert rätt okej siffror. Men det är inte annonserna på internet som säljer. Det är annonserna i tidningarna som säljer..