Vinnaren tar allt

På annonssajten Blocket såldes det varor för otroliga 100 miljarder kronor under 2005 vilket är en fördubbling på ett par år uppger Blocket till N24. Nummer två bland köp-och-sälj-sajterna, Tradera, mer än dubblade försäljningen förra året och sålde varor för kring en miljard.

Blockets och Traderas succé är dagstidningarnas misslyckande. Är det någon som köpt något via Koll (GP, DN och Sydsvenskans eftertextannonser) eller Lokus (40 landsortstidningars eftertextannonser)? Det är inte så länge sedan det kostade ett par hundralappar att kränga av något via dagstidningarnas småannonser. Med små resurser har två internetaktörer på några år kunnat gå in och ta större delen av eftertextannonsmarknaden från dagstidningarna. Aftonbladet gjorde det enda rätta när det köpte Blocket för över 183 miljoner kronor för drygt två år sedan. Internet är den bästa vitamininjektion mediemarknaden någonsin fått.

Uppdaterad:
Henrik Torstensson skrev redan förra året om Blockets siffror. Han ifrågasätter med en viss rätt nivån på omsättningen. Även om siffrorna handlar om det utannonserade värdet är de lite väl höga. Men det är sannolikt bilsegmentet som drar upp siffrorna. Sedan har jag personligen aldrig handlat något på Blocket utan att pruta. Sist gjorde jag ett riktigt bottennapp med en icke-komplett loftsäng från Ikea. Trots att viktiga delar fattades har jag inte orkat åka tillbaka med sängen, men den var i alla fall billig.

2 thoughts on “Vinnaren tar allt

  1. Lokus har säkert rätt okej siffror. Men det är inte annonserna på internet som säljer. Det är annonserna i tidningarna som säljer..

Comments are closed.