MSN lanserar eget annonsnätverk i juni
BY ON Jan 14, 2006
0

I juni går MSN Adcenter i skarpt läge i USA och tar helt över försäljningen av sponsrade länkar på MSN från konkurrenten Yahoo Overture, skriver AP. MSN har betatestat sitt nätverk för försäljning av sponsrade länkar sedan förra våren. Idag uppger Microsoft att 25 procent av deras sponsrade länkar kommer ifrån deras eget system, resten […]

I juni går MSN Adcenter i skarpt läge i USA och tar helt över försäljningen av sponsrade länkar på MSN från konkurrenten Yahoo Overture, skriver AP.

MSN har betatestat sitt nätverk för försäljning av sponsrade länkar sedan förra våren. Idag uppger Microsoft att 25 procent av deras sponsrade länkar kommer ifrån deras eget system, resten är från Yahoo Overture.

Microsofts vapen i kriget mot Google och Yahoo är en mycket detaljerad demografi för att annonsörer ska kunna rikta sina annonser till väl avgränsade målgrupper.

MSN Adcenter testas också i Frankrike och Singapore, men det är oklart när det kommer till Sverige. Idag sköter Yahoo Overture MSNs försäljning av sponsrade länkar i Sverige.

Sverige brukar sällan kommer i första båten vid internationella lanseringar utan får normalt snällt vänta till England, Frankrike, Tyskland och Italien är avklarade. Vår marknad är för liten helt enkelt.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.