Eastpoint hårdsatsar på sökmarknadsföring

Eastpoint gruppen startar en egen seo-avdelning för att främst hjälpa sina egna webbyråkunder med att optimera sina sajter.

– Det har inte fungerat så bra med våra tidigare seo-partners. Våra webbyråkunder har blivit besvikna på de konsulter vi har rekommenderat. Deras säljare har lovat dem för mycket, säger Mattias Kaneteg, vd på Eastpointgruppen till Uppkopplat.

Eastpoint-gruppens kunder har efterfrågat seo-tjänster och allt prat om oseriösa seo-konsulter har skapat en oro hos kunderna när det gäller att anlita seo-konsulter, menar Mattias Kaneteg.

Dotterbolaget Eastpoint Media som både sköter sökoptimering och försäljning av sponsrade länkar har 15 anställda och räknar med att nå en årsomsättning på 15-20 miljoner kronor inom detta område.

Rena optimeringstjänster kostar 870 kronor i timmen och att köpa sponsrade länkar från Google och Overture via Eastpointgruppens egenutvecklade verktyg Esearch kostar 20 procent i påslag på vad sökorden kostar.

– Då får kunderna hjälp med att välja sökord, support och en faktura istället för att tvingas betala med kreditkort, säger Mattias Kaneteg till Uppkopplat.

Eastpointgruppen lägger själva 40 000 kronor i månaden på sökmotorannonsering.

– Det är det mest effektiva sättet att få kunder. Visst kostar det, men det går inte att sluta, säger Mattias Kaneteg till Uppkopplat.

Eastpointgruppen har 20 000 webbhotellskunder och producerar även webbplatser. Eastpointgruppen har köpt upp webbhotellen Crystone, Digikom och Azalea Webbhotell med Svenska Webbhotellsgruppen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.