Sveriges Annonsörer till hårt angrepp på Google
BY ON Jan 19, 2006
0

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson går till hårt angrepp på Googles modell för rabatter till mediebyråer och andra som säljer deras sponsrade länkar. Google ger sedan den 1 januari stora annonsförmedlare och mediebyråer mellan 2 till 8 procents rabatt beroende på hur mycket sponsrade länkar de köper åt sina kunder. – Googles nya modell innebär […]

Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson går till hårt angrepp på Googles modell för rabatter till mediebyråer och andra som säljer deras sponsrade länkar. Google ger sedan den 1 januari stora annonsförmedlare och mediebyråer mellan 2 till 8 procents rabatt beroende på hur mycket sponsrade länkar de köper åt sina kunder.

– Googles nya modell innebär att mediebyråerna får mer betalt ju mer annonser de säljer vilket inte ligger i annonsköparnas intresse, säger Anders Ericson till Uppkopplat.

I Sverige har en modell utvecklats där annonssäljarna ger en rabatt direkt till annonsköparna när köpet går via en mediebyrå. Sedan betalar annonsköparna en internationellt sett låg avgift till mediebyrån. Anders Ericsson gillar inte heller att alla som Google godkänner kan köpa annonser i bulk av Google för att sälja vidare.

I dagsläget handlar sponsrade länkar som går via mediebyrårer inte om särskilt mycket pengar, enligt Anders Ericson.

– Det handlar om principer. Vi är rädda att andra gör precis som Googles, säger Anders Ericsson

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.