Google lurar annonsörer att betala för mycket
BY ON Jan 23, 2006
1

Ovana annonsköpare riskerar att betala för mycket för sina sponsrade länkar. Och mer avancerade köpare tvingas lägga ner för mycket tid på att optimera sina sökmotorkampanjer. Det är slutsatserna i ett papper från Stanford Graduate School of Business. Forskaren Michael Ostrovsky menar att det med mindre justeringar går att förbättra dagens auktionsmodell vid köp av […]

Ovana annonsköpare riskerar att betala för mycket för sina sponsrade länkar. Och mer avancerade köpare tvingas lägga ner för mycket tid på att optimera sina sökmotorkampanjer. Det är slutsatserna i ett papper från Stanford Graduate School of Business.

Forskaren Michael Ostrovsky menar att det med mindre justeringar går att förbättra dagens auktionsmodell vid köp av sponsrade länkar till förmån för annonsörerna, men förbättringarna skulle kunna leda till lägre intäkter för sökmotorerna.

– Vi vill i alla fall undervisa annonsörerna att de i vissa avseenden utnyttjas. Med dagens modell riskerar de att betala mer än de behöver om de inte tänker över sina budstrategier ordentligt, säger Michael Ostrovsky i ett pressmeddelande.

Googles budmodell där annonsörerna inte vet det högsta budet, men inte behöver betala mer än några ören mer än det näst högsta budet skapar en marknad med våldsamma fluktuationer.

Naiva annonsköpare luras med dagens system att betala så mycket som ett klick är värt för dem, fastän det kanske är lönsammare att lägga sig under den budnivån, enligt Ostrovsky. Men även avancerade annonsköpare förlorar på systemet eftersom de tvingas lägga mycket tid och energi på att optimera sina kampanjer.

– Annonsörer skulle tjäna på om de kunde lägga den tiden på att förbättra sina produkter eller tjänster istället, säger Michael Ostrovsky.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.