Fritidsresor nya sajt floppar
BY ON Jan 25, 2006
6

Fritidsresor har släppt en ny sajt för 12 miljoner kronor och de hävdar att bokningarna på nätet har ökat med 113 procent i förra veckan i jämförelse med samma period 2005. Förklaringen är knappast sajten utan bokningsrabatter på tusen kronor. Visst har Fritidsresor gjort designen och bokningarna lite enklare, men det är svårt att bli […]

Fritidsresor

Fritidsresor har släppt en ny sajt för 12 miljoner kronor och de hävdar att bokningarna på nätet har ökat med 113 procent i förra veckan i jämförelse med samma period 2005. Förklaringen är knappast sajten utan bokningsrabatter på tusen kronor.

Visst har Fritidsresor gjort designen och bokningarna lite enklare, men det är svårt att bli imponerad. Jag gjorde tre sökningar på Fritidsresors nya sajt och en fungerade. Jag sökte på flygresor till Krabi i december och det enda svaret jag får är att göra en ny sökning. Det enda rätta svaret hade varit förslag på resor vid ett alternativt datum eller till en annan ort. Sedan söker jag på hotell i Barcelona i mars. Trots att jag fyller i rätt datum i mars hävdar sajten att jag måste skriva in ett tidigare datum. När jag kollade in restresor fungerade det bättre och just själva bokningsförfarandet var enkelt och smidigt.

– Vi har skapat den modernaste och mest användarvänliga resesajten på marknaden, säger Christian Clemens, chef för Fritidsresor i Sverige i ett pressmeddelande.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Resebranschen är det segment som kommit längst i med att flytta ut transaktionerna på nätet. Därför är det förvånande att resebolagen kommer undan med så usla sajter. Telefonförsäljarna kommer att hänga med ett tag till. Utan internetrabatter hade ytterst få resor bokats på nätet.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.