Google accepterar censur för att komma in i Kina
BY ON Jan 25, 2006
2

Google accepterar att censurera sin kinesiska version av sökmotorn för att få de kinesiska myndigheterna att häva blockeringen av Google på den snabbt växande kinesiska internetmarknaden, skriver BBC. While removing search results is inconsistent with Google’s mission, providing no information (or a heavily degraded user experience that amounts to no information) is more inconsistent with […]

Google accepterar att censurera sin kinesiska version av sökmotorn för att få de kinesiska myndigheterna att häva blockeringen av Google på den snabbt växande kinesiska internetmarknaden, skriver BBC.

While removing search results is inconsistent with Google’s mission, providing no information (or a heavily degraded user experience that amounts to no information) is more inconsistent with our mission, säger Google i ett uttalande.

Googles berömda slogan ”Don’t be evil” borde kompletteras med ”unless it stops the dollar-flow.”

Sök på ”Don’t be evil Google” i Eniro.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Slashdot

    Tur att CustomizeGoogle finns även för kineser 🙂

    http://www.customizegoogle.com
    http://yro.slashdot.org/yro/05/10/31/1414203.shtml

  • Henrik Nilzén

    Nej Google och i synnerhet Google AdSense verkar ha en viss dragningskraft vad gäller dollar flow – även bland krönikörer. Ett nödvändigt ont för de flesta verkar det som…och därmed är vi alla en del av det onda. Kålsupare är vi allihopa.