Yahoo nöjer sig med att vara tvåa på sökmarknaden

Yahoos finanschef har uttalat att Yahoo nöjer sig med att vara tvåa på sökmarkanden.

– Vi anser inte sannolikt att anta att vi kommer att vinna många marknadsandelar från Google. Det är inte vårt mål att vara nummer ett inom sök. Vi skulle vara mycket nöjda med att behålla våra marknadsandelar, säger Susan Decker till Seattle Pi.

Google har mer en dubbelt så stor marknadsandel än Yahoo och MSN Search. I Sverige verkar inte Yahoo ens intresserade av att behålla sina ynkliga marknadsandelar. Yahoos sorgligt strippade svenska söktjänst är ett tydligt bevis på att världens populäraste sajt helt struntar i den svenska marknaden. Det är inte så länge sedan Yahoo hade svenska powersurfare som samlade länkar till en riktig portal. Med tanke på hur sökannonseringen i Sverige utvecklar sig borde Yahoo kunna erbjuda de svenska surfarna lite fler tjänster. Yahoo i USA är ett eldorado av bra tjänster.

3 thoughts on “Yahoo nöjer sig med att vara tvåa på sökmarknaden

  1. Det som är än mer trist är att Yahoo! låter Altavista (som de för övrigt också äger) totalt försvinna. AV som en gång var störst, var bara för 1 år sedan större än både MSN sök och Eniro webbsök ett bra alternativ till Google. Men det är väl ganska tydligt att Yahoo! inte bryr sig om ett litet land uppe i norr..Alltid bra med konkurrens men nu är det fritt fram för Google (om nu inte MSN vässar till sitt sök ?)

  2. Det är synd att yahoo inte ens försöker. Microsoft har ju i alla fall försökt att göra MSN Search till något bra, och den utvecklas hela tiden. Skönt är det åtminstone att yahoo.com funkar i sverige och att man inte kommer till yahoos svenska sida när man ska till yahoo.com.

    Gnejs: Jag är också förvånad att Altavista fallit bort i glömska. Ännu mer förvånande är det att såpass många söker med Eniro. Oerhört många tycks söka med Eniro istället för med Google. I sverige tycks Eniro och Google äga sökmarknaden just nu.

  3. Jag tror att MSN har framtiden för sig. Deras nya annonssystem tar även in demografi vilket annonsörer gillar. Svenskarna är fortfarande amatörer vad det gällar sök, därför nöjer de sig med en sökmotor i de allra flesta fall.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.