Overture blir Yahoo Search Marketing
BY ON Jan 27, 2006
2

Den 27 februari tar annonsnätverket Overture moderbolagets namn och blir Yahoo Search Marketing. Fullt logiskt med tanke på att Yahoo.com är världens populäraste domän. I praktiken betyder namnändringen ingenting för kunderna. Så Go To blev Overture som blev Yahoo Search Marketing. Faktum är att det var Go To som introducerade sponsrade länkar som kom att […]

Den 27 februari tar annonsnätverket Overture moderbolagets namn och blir Yahoo Search Marketing. Fullt logiskt med tanke på att Yahoo.com är världens populäraste domän. I praktiken betyder namnändringen ingenting för kunderna. Så Go To blev Overture som blev Yahoo Search Marketing. Faktum är att det var Go To som introducerade sponsrade länkar som kom att rädda Google från att vara ett företag utan affärsmodell till att bli internetbranschens största framgångssaga.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Neo Palet

    Hmmm, nog kommer det att påverka kunderna, i alla fall på sikt för jag undrar vad Microsoft och MSN gillar att Overture byter namn till Yahoo? ”Köp annonser av Yahoo, syns hos MSN”. Att MSN kommer att köra själva i USA verkar väl klart men vad kommer att ske här hemma?

  • Urban Lindstedt

    När jag pratat med marknadschefen på Overture, Stefan Waldeck, verkar han ganska optimistisk att de kommer få behålla MSN under överskådlig tid. I grund och botten skiter de stora internetjättarna i pyttemarknaden Norden oavsett vår internetpenetration. Det är USA, Asien och de stora länderna i Europa som gäller.