Kraftig tillväxt av e-handeln
BY ON Jan 31, 2006
2

Detaljhandelns internethandel, resor och biljetter borträknade, uppgick till 9 miljarder kronor under 2005, enligt Handelns utredningsinstitut. Det är en ökning med 32 procent i jämförelse med 2004. Under årets sista fyra månader var tillväxten hela 34 procent. Fortfarande är internetförsäljningen en liten kanal inom detaljhandeln men steg under 2005 från 1,6 till 2,1 procent av […]

Detaljhandelns internethandel, resor och biljetter borträknade, uppgick till 9 miljarder kronor under 2005, enligt Handelns utredningsinstitut. Det är en ökning med 32 procent i jämförelse med 2004. Under årets sista fyra månader var tillväxten hela 34 procent.

Fortfarande är internetförsäljningen en liten kanal inom detaljhandeln men steg under 2005 från 1,6 till 2,1 procent av hela marknaden.

Internethandlarna ser dessutom ljust på framtiden. Hela 87 procent bedömer att internetförsäljningen kommer att fortsätta öka under 2006.

Handelns utredningsinstitut har också frågat 1000 slumpmässigt utvalda personer i en internetpanel om de planerar att genomföra ett internetköp under de närmaste sex månaderna. Drygt tre av fyra, 76 procent, svarade jakande.

Vanligaste betalsätten vid internetköp:

* 46 procent av konsumenterna använde kort vid sitt senaste internetköp.

* 25 procent betalade med faktura.

*17 procent utnyttjade direktbetalning via internetbank.

* Män betalar med kort i betydligt större utsträckning än kvinnor.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Kimmy

    Hej! Minns Du att jag skrev til Dig angående PixMania? Vi har fortfarande inte sett röken av de pengar vi blev lovade för allt strul. Det har nu gått över ett år sedan allt började. Vet Du vart man vänder sig? KOnsumentrådgivningen i vår kommun tycker inte det är värt allt besvär då det endast rör sig om 210 kronor. Vi andser att det är värt att strida för PixMania beter sig troligen alltid såhär. Har Du tips om hur man gör? Vart man vänder sig?

  • Urban Lindstedt

    Konsument europa kan hjälpa dig.
    http://www.konsumenteuropa.se/