Succé för SBABs ränteblogg
BY ON Feb 5, 2006
4

Gillar kommentarerna. Chefsekonomen och bloggaren Barbro Wickman-Parak uppskattar att på bloggen se hur nyheter blir emottagna av kunderna. På kort tid har SBABs ränteblogg blivit en succé med 12 000 besökare i veckan, eller 15 procent av dem som besöker sajten. Bloggen ger företaget möjlighet att snabbt komma ut med nyheter och öppnar för dialog […]

Barbro Wickman-Parak SBAB
Gillar kommentarerna. Chefsekonomen och bloggaren Barbro Wickman-Parak uppskattar att på bloggen se hur nyheter blir emottagna av kunderna.

På kort tid har SBABs ränteblogg blivit en succé med 12 000 besökare i veckan, eller 15 procent av dem som besöker sajten. Bloggen ger företaget möjlighet att snabbt komma ut med nyheter och öppnar för dialog med kunderna. Sedan den 3 november förra året driver bolåneinstitutet SBAB Räntebloggen om räntor, huspriser och annat som är viktigt för deras lånekunder.
– På bloggen kan vi snabbt nå ut med nyheter och länka till våra längre ränteanalyser, säger Barbro Wickman-Parak, chefsekonom på SBAB och en av två bloggare på deras sajt till Uppkopplat.

Barbro Wickman-Parak visste inte så mycket om bloggar när webbavdelningen föreslog att hon skulle börja blogga, men hon var pigg på att pröva. Hon och ränteanalytikern Tomas Pousette skriver ett par till tre gånger i veckan när det händer något på räntemarknaden, med huspriser eller annat som är intressant för deras kunder. Och bloggen får en del kommentarer.

– Det är bra för oss att veta hur kunderna reagera på olika nyheter och vi svarar alltid på frågor som ställs på bloggen, säger Barbro Wickman-Parak.

Idén med bloggen spånades fram av webbgruppen och är helt i linje med SBABs idé om att vara ett öppet företag med en öppen sajt. Bloggen blev ett naturligt val när webbgruppen ville göra SBABs längre analyser mer tillgängliga för kunderna.
– Visst var vi oroliga att vi inte skulle få några kommentarer, men det hela har fungerat över förväntan, säger Mats Bagger, Infomaster och chef för webbgruppen på SBAB.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.