Eniro utmanar Pricerunner och Kelkoo
BY ON Feb 6, 2006
2

Eniro köper norska DinPris och tar prisjämföraren till Sverige under namnet DittPris. Eniro utmanar därmed både Pricerunner och Kelkoo på den svenska marknaden. – Vårt mål är att bli nummer ett i Norden inom prisjämförelser, säger Eniros koncernchef Tomas Franzén i ett pressmeddelande. Köpeskillingen är på 31 miljoner svenska kronor, dessutom tillkommer upp till 31 […]

Eniro köper norska DinPris och tar prisjämföraren till Sverige under namnet DittPris. Eniro utmanar därmed både Pricerunner och Kelkoo på den svenska marknaden.

– Vårt mål är att bli nummer ett i Norden inom prisjämförelser, säger Eniros koncernchef Tomas Franzén i ett pressmeddelande.

Köpeskillingen är på 31 miljoner svenska kronor, dessutom tillkommer upp till 31 miljoner kronor beroende på Dinpris resultat de närmaste tre åren.

Eniro tar med affären ytterligare ett steg mot en affärsmodell baserad på transaktioner framför fasta årsavgifter som på katalogernas tid.

I Norge har DinPris cirka 300 anslutna e-handlare. Etableringen av DittPris i Sverige har precis påbörjats och i dagsläget har cirka 120 kunder anslutit sig. Tjänsten ska också lanseras i Finland och Danmark. DittPris kommer att fortsätta som egna sajter, men innehållet ska länkas in i Eniros internettjänster.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Jag måste säga att prisjakt.nu är betydligt häftigare och hjälpsam. Pricerunners utveckling samt andra de facto shoppingagenter har gått ner i kvalitèn.

  • Neo Palet

    Ska bli intressant att se hur Eniro ska hantera prisbilden nu när de har transaktionsbaserad modell på prisjämförelse siten, klickbaserat på sök och sjukt höga fasta priser på Gula Sidorna ? Kul att höra argumentationen från en Eniro säljare som ska motivera pris och effekt på Gula Sidorna i relation till Dittpris 🙂