Sökmotormarknadsföring – snart i din bokhandel

sökmotormarknadsföring

I fredags skickade jag originalet till boken Sökmotormarknadsföring – Så får du fler kunder och besökare via sökmotorerna till tryckeriet. Sökmotormaknadsföring har jag skrivit tillsammans med Christer Pettersson på Eniro och det är en rykande aktuell bok som lär dig hur du får besökare och kunder att hitta din sajt genom sökmotorerna. Den ger dig alla verktyg du behöver för att själv sköta sökmarknadsföringen. Dessutom lär du dig köpa sponsrade länkar smart och effektivt. Och du som väljer att köpa sökmarknadsföring av konsultbolag får kritiska kunskaper om hur du undviker att bli lurad.

I tre månader har jag arbetat med boken och de senaste sex veckorna minst tio timmar om dagen, så det var oerhört skönt att skicka iväg boken i fredags. Jag är mycket nöjd med resultatet och alla som läst manuset är positiva.

Ur innehållet:
* Så fungerar sökmotorerna
* Bygg rätt från början
* Åtta steg till rätt nyckelord
* Köp sökord med Google, Yahoo och Eniro
* Sökmotoroptimering i praktiken
* Framtiden för sökmarknadsföring

Utgivningsdatum är 21 mars och boken kommer att finnas tillgänglig hos de stora nätbutikerna och välsorterade bokhandlare. Jag kommer även sätta upp en egen butik inom kort.

Innan butikslösningen är uppe kan de som vill förhandsbeställa boken på No Digit Media eller order@uppkopplat.se för 395 kronor inklusive moms + 50 kronor i frakt. Glöm inte att uppge personummer eller organisationsnummer för faktureringen.

11 thoughts on “Sökmotormarknadsföring – snart i din bokhandel

  1. Såg eran hemsida, no digit media.. Måste bara påpeka att den är lite ”n00big” som mina kompisar hade sagt. Den fungerar perfekt och är bra, men texten borde vara mindre och typsnittet ett annat. Lite smådetaljer, men det ger ett seriösare intryck om den ser seriös ut också.

  2. Tack Agaton. Jag har minskat teckenstorleken och bytt till Verdana. Ser det bättre ut nu? Borde jag ha något annat typsnitt?

  3. Urban,
    Du skriver om sökmotoroptimering, du skriver om och hänvisar till andra såsom Fulton med sajten webbanalys och Nike Lindqvist…

    Hur ok är det att dessa olika självskrivna ”spokespersons” har rätt i hur de kommenterar olika företag inom denna bransch? Är de inte egentligen ganska skenheliga och talar i egen sak? Hur har de så mycket tid till att skriva ned andra aktörer? Är det journalistiskt ok att på sina olika bloggar skriva illa om företag som Webanalys, Jajja, Altus, SEO Logik, Relavant Traffic m fl? Har de juridiskt rätt att göra det? Är de trovärdiga källor till dina och andras artiklar i Internetworld m fl tidningar? Källkritik?

    Har Google rätt allena till att göra såsom de gör och sätta regler som de gör? Google säger att de som gör något med sin sajt för att påverka ranking i Google fuskar…Tror du verkligen att det finns något mellanstort företag eller organisation som inte gör vad de kan för att ranka bättre i Google? Ska Googles tekniker via dess spindlar borta i USA bestämma vilken av Socialdemokraterna eller Moderaterna som ska komma högst i svenska Google på ordet demokrati? Vakna!

    Är det ok att Lindqvist säljer länkar för att hjälpa andra aktörer att manipulera sina resultat i Google. Är det ok att Fulton skriver illa om andra SEO företag eftersom han själv indirekt vill promota SEO företaget two.se?

    http://www.seo-forum.se/koepa-och-saelja-laenkar/90-jag-har-salt-min-foersta.html#post734

    Få branscher har så många skitsnackare som SEO branschen. Tyvärr måste teknokraterna i detta skrå och de som hör därtill inse att det kan faktiskt vara effektivare att köpa en sponsrad länk för ett visst ord än att ta in en SEO konsult som är inkompatibel och politistiskt självmord till att göra om sajten. Dessutom kommer alla GUI konsulter gå och hänga sig efter att de varit inne på sajten då sajten efter deras omgörning kommer att se ut som DOS kodning utan färgskärm….

  4. Åskådaren: Det är bara att vänja dig med att folk tar sig rätten att kommentera fenomen och företag på sina egna bloggar. Både Fulton och Nikke skriver under sina egna namn och jag tror att de flesta vet vad de sysslar med till vardags. Själv skriver du under synonym – lite fegt tycker jag. Ta istället en öppen debatt om du tycker de eller jag skriver felaktigheter.

    I Sverige har vi en ganska långtgående yttrandefrihet vilket gör att alla kan skriva nästa vad de vill.

    Om jag använder Fulton eller Nikke som källor så gör jag en bedömning av vad de säger/skriver är trovärdigt.

    Personligen anser jag inte att att sälja länkar är klandervärt. Vad som däremot är klandervärt är att använda sina kunders sajter som länkfarmar utan att de känner till det.

    När det gäller olika SEO-tekniker för att ranka bättre är det inte allt svart eller vitt. Det handlar om gråskalor. Om man vill ta risken att att åka ur index kan man visst använda otillåtna metoder, men ett seriöst företag bör nog se till den långsiktiga rankingen och inte riskera uteslutning.

    SEO-branschen behöver granskas och om inte media gör det kommer branschfolk som Fulton och Nikke göra det. Det är bara att gilla läget.

    Det hade varit bättre om du trätt fram med namn och mejladress. Då hade jag kanske kunnat prata med dig nästa gång jag skriver om optimering.

  5. Urban jag har tidigare arbetat på ett av de bolag som ofta nämns och arbetar numer för en av sökmotorerna. Min syn är personlig och ej något som skall relateras till min nuvarande arbetsplats. Därav anonym. Jag är inte feg och du liksom andra bloggare måste inse precis såsom en del Elite medlemmar fått erfara att man kan inte alltid skilja på arbetsgivares varumärke och sina egna privata bloggar alternativt blogg kommentarer.

    Ärligt talat är jag inte bara ganska trött utan mycket trött på dessa enmansfirmor som känner sig kallade till att kommentera allas arbete och sökmotorernas sätt att arbeta. Det är bara att gilla läget. För att det ska finnas index som kan samla upp information på nätet så måste det bekostas av någon. I de flesta fall sker det per sponsrade länkar. Det fanns en gång i tiden ett idellt Internet men den sagan är förbi. Det måste du liksom dina kumpaner Nikke och Fulton förstå. Inse att köpa sponsrade länkar allt som oftast är effektivare än att ha in en liten enmans fulkonsult som ändrar lite i titel-taggarna. Du ska veta att dina kumpaner är inne och dudar lite ”sökmotorjobb” på kundens sajt. Det fakturerar de för. Sedan köper de över några månaders tid pagerank länkar på andra sajter som länkar in till kundens sajt för några tusenlappar. Och det är det som egentligen ger något resultat. Inte deras hokus pokus på kundens sajt. Sedan tar de bort den inlänkningen och trafiken minskar snabbt. Då träffar de kunden igen och säger att sökmotorerna förändrat sina algoritmer ovch arbetet måste förändras en del. Jag tycker mer än gärna att du ska fråga sökmotorerna om det är ok eller inte att ”sälja pagerank-byggande” länkar på sin sajt så får du se vad de ger för svar. Det fattar du väl att vi inte gillar att du liksom andra sajter manipulerar våra resultat genom att Nikke m fl säljer pagerank länkar.. Vi tycker ej heller det är okej för företag och sökmotoroptimerare att göra så. Bara för att ni är ett par stycken bloggare som skriver illa om sökmotoroptimerare och en del chefer hos sökmotorerna betyder inte att ni står för en viss sanning. Rannsaka er själva. Ta gärna och kolla upp lite av de jobb som dina kompisarna bloggarna gjort för kunder, och gör en link:www.domän.se check när de just gjort sitt jobb och sedan lite senare så kommer du se att om det är några som fuskar så är det just en del av dem som du talar så varmt om. Ett annat sätt att få tag i fulpengar från branschen är just att skriva en dålig bok om det hela. Jag har ingen kommentar till din bok. Har ej läst den än. Men det mesta har redan skrivits och det mesta och bästa hittar man på internationella SEO forum. Inte svenska SEO forum där några förljugna rättshaverister styr och använder det på ett för sig bästa sätt. Ta den bok som han som har sajten redaktionen skrivit. ”100 sidor om hur man gör för att synas bättre i sökmotorer”. Den snurrpellen skriver i ett kapitel om att anlita konsulter för detta. Han skriver att alla konsulter är fuskare och att man är dum om man anlitar dem. Det är som med allt annat. Man kan ha en kossa hemma i köket för att få mjölk av istället för att gå till butik. Man kan ju bygga en egen bil istället för köpa en och så vidare.

    Sorry men kände för att skriva av mig lite. Du med flera som skriver om denna bransch är vad jag tycker mycket dåligt insatta. Det är ju inte du och Nikke som står för och gagnar de ca 50% av online spending i USA som går genom sökmotorer. Se över lite mer vad de stora företagen gör och fråga om de har ngr case som de kan beskriva. Problemet är bl a att journalister i Sverige idag är så dåligt insatta samt att när de ska försöka skriva något så är det komplext och det blir för tungrott för dem att ha en insatt artikel. De låter allt för sällan SEO företagen få förklara sig. Och som en del i att det är komplext att skriva om så anlitar de sådana som dig eller Lars Carlén. Och hur bra insyn har exempelvis Carlén om denna bransch. Han är bitter efter sina tidigare anställningar som han inte har kvar i denna bransch och han har ett intresse av att skriva ned dem, dvs. affiliatenätverk och sökmotoroptimerare.

  6. Åskådaren din kommentar är så lång att jag inte vet var jag ska börja.

    Inse att köpa sponsrade länkar allt som oftast är effektivare än att ha in en liten enmans fulkonsult som ändrar lite i titel-taggarna.

    Min bok handlar till hälften om att köpa sponsrade länkar. Jag inser mycket väl hur effektivt det är att köpa sponsrade länkar.

    Det fattar du väl att vi inte gillar att du liksom andra sajter manipulerar våra resultat genom att Nikke m fl säljer pagerank länkar.
    På vilket sätt menar du att jag manipulerar sökmotorernas resultat?

    Jag har ingen kommentar till din bok. Har ej läst den än. Men det mesta har redan skrivits och det mesta och bästa hittar man på internationella SEO forum. Inte svenska SEO forum där några förljugna rättshaverister styr och använder det på ett för sig bästa sätt.

    Med ditt sätt att resonera skulle det i princip vara meningslöst att ge ut böcker på svenska om vilket ämne som helst. Min bok vänder sig inte mot folk som dagarna i ända hänger på utländska SEO-forum. Min bok är en grundläggande handbok för marknadsförare, småföretagare och webmasters. Och jag avråder inte från att använda SEO-konsulter, men vill att mina läsare ska kunna ställa kunniga frågor så de slipper förvandlas till länkfarmar.

    Du med flera som skriver om denna bransch är vad jag tycker mycket dåligt insatta.

    Istället för att komma med svepande kritik tycker jag att du ska peka ut vad jag har skrivit som är fel.

    Och att anklaga Lars Carlén för att vara bitter tycker jag är ganksa lågt, med tanke på den bittra kalk du själv verkar har druckit ur MR Anonym.

  7. Urban,
    I och med att du säljer pagerank länkar vilket många gör idag påverkar du ju hur sökmotorer värderar de sajter som har köpt pagerank länkar hos dig. Pagerank är den enskilt viktigaste delen för att komma högre upp i sökmotorer samt även för att spindlas ofta. I och med att du m fl säljer dessa länkar så manipulerar ni sökresultaten. Och som jag nämnde, om man ser över det jobb som många SEO konsulter gör på kundernas sajt så är det inte det som ger trafiken utan det är pagerank länkarna de köper och inte talar om för kund att det köper. Det är allmänt känt att många SEO enmanskonsulter jobbar så. Vad de gör flitigt med varandra när de även känner andra SEO enmanskonsulter så har de olika sajter där de lägger upp pagerank länkar. För sina kunder och för sig själva. I och med det finns det en stor byteshandel på Internet rörande pagerank sajter SEO enmanskonsulter emellan. För om de inte gjorde det skulle de inte kunna konkurrera med de störra spelarna överhuvudtaget. Sedan kan man fråga sig hur mycket ska sökmotorerna få reglera? Vad jag menar är att I och med att det finns regler som olika individer tolkar på olika sätt så kan man ju fråga sig vad som är rätt och fel och var gränsen går? Man kan även fråga sig vem på en marknad ska få bestämma var gränsen går? Google för hela sökbranschen? Nikke för hela svenska SEO branschen? Det skulle vara nyktert om ni som skriver om detta hade litte självdistans, inte pratade i egen sak och hade lite distans till själva ämnet. Det finns inte ett rätt och ett fel. Sökmotorerna måste även förstå fastän de säger att ”den som gör något för att manipulera något på sin sajt för att komma högre fuskar och kan åka ut” att vem faan gör inte mycket för att komma högre i sökmotorerna. Men redan när ett företag anlitar en konsult eller själva ändrar lite i title taggarna så fuskar de redan där allt för oftast, enligt sökmotorerna.

  8. Åskådaren: Jag har ingenting emot att sälja länkar, men jag gör det inte. Vad har du fått ifrån att jag säljer pagerank-länkar? Om du inte menar mina Google Adsense-annonser? Kom inte med massa lösa påståenden utan underbyggnad. Anonym svepande kritik utan substans ger jag inte mycket för.

  9. Ledsen inte meningen att studsa på om din sajt och sälja pagerank länkar. Men vad jag menar är att inget är svart eller vitt och just nu är det vissa delar av tekniska ting för att hjälpa kunder att få bra ranking som det skrivs om. Inte om exempelvis hur en hel del småoptimerare arbetar med pagerank länkar mm. Och då har vi inte ens kommit in på click frauds samt content match lurendrejet…

  10. Åskådaren har spritt så många ogrundade påhopp i den här tråden att det är svårt att bemöta honom. Men några ord behöver nog skrivas i alla fall.

    Jag har alltså sålt en länk. En gång, och blev så häpen över detta att jag kände mig tvungen att öppna en tråd om det på Sveriges färskaste men bästa forum om sökmotoroptimering.

    Länken jag sålde kom från en sida som inte ens har särskilt hög PageRank (PR3). PageRank har ju heller inte särskilt mycket med sökresultaten att göra, och hela begreppet är lika uppblåst som det snart kommera att vara förlegat.

    Jag skulle gärna vara med och sätta de etiska gränserna för den svenska SEO-branchen. För sådana behövs så länge som de stora håller på och blåser sina kunder.

    Jag tycker inte att jag pratar i egen sak när jag kritiserar oetiska SEO-metoder. Jag har aldrig köpt SEO-tjänster. Istället anser jag nog å det bestämdaste att jag talar å SEO-kundernas vägnar. De som tror sig ha köpt sökmotoroptimering och häpet frågar mig om jag kan se ifall det företag som de har anlitat har gjort någonting över huvud taget med deras sajter. När de enda spåren på sajten är noframes-taggar med länkar till SEO-företagets sajter, noscript-länkar till deras länkkataloger, cloakade title-texter eller dolda länkar till länkfarmar, ja då blir jag rätt upprörd. Och då skriver jag om det.

    Åskådaren undrar hur jag kan ha tid att göra det? Tjaa… Just nu är klockan 22.30. Det är min födelsedag, och jag sitter här och skriver om det jag nuförtiden skriver allra mest om. Det är nu jag har hittat den tiden. Tidigare idag har jag jobbat med en stor offert, dragit upp riktlinjerna för ett stort analysverktyg som jag kommer att använda för att analysera det interna länkbygget på en stor svensk sajt på cirka 30 000 sidor. Jag har också besvarat en mängd nybörjarfrågor, både på olika seo-forum, på mail och över telefon.

    Jag anser att bra sökmotoroptimering sker på kundens sajt. I en del fall behöver arbetet stöttas med externa länkar. Dessa tycker jag främst att man ska skaffa genom att se till att ha en så bra sajt att andra kommer att skriva om den och länka till den. Men har man bråttom kan man tigga till sig länkar eller annonsera, d.v.s. köpa bannerplats eller textannonser.

    Jag anser att allting man gör som sökmotoroptimerare måste utföras med fullständig transparens. Kunden ska känna till allting man gör för dem, förstå konsekvenserna och godkänna metoderna. De kunder som har velat att jag ska göra cloakade dörrsidor åt dem har ändrat sig när jag har berättat om de möjliga konsekvenserna av detta. De metoderna behövs inte om man gör rätt på kundernas sajter. Och allra helst gör det från början.

  11. Till Åskådaren: Tyvärr så förefaller du inte ha 100% koll på läget, Webbanalys.se är inte detsamma som Webanalys.se! Den sista är ett bolag i SEO branschen, den första är en privat sajt som innehåller artiklar som jag skriver på basis av input från marknaden alternativt på förfrågningar från läsarna.

    Vad är det som skrivs ned? Du påstår rätt generella saker, vari ligger de felaktigheter som du är upprörd över?

    Företaget TWO är ett företag jag jobbar med vad gäller webbanalys, att jag har en länk till deras sökmotortest är en service till de som vill testa olika sökord.

    SEO marknaden har både bra och dåliga saker som bubblar upp, och det är ett hälsotecken att även större publikationer börjat att lyfta fram dessa.

Comments are closed.