Artificiell intelligens förbättrar annonskampanjer

Det svenska trackingföretaget Admeta kommer i mars att lansera produkten Adimprovement som utnyttjar articifiell intelligens för att förbättra resultatet av internetkampanjer. Annonsören måste göra minst tre olika typer av annonser, fler är ännu bättre, sedan lär sig Adimprovement vilka annonser som fungerar bästa för vilka typer av användare.

– Vi har uppmätt upp till 130 procent bättre resultat, säger Fredrik Strauss, grundare av Admeta till Uppkopplat.

Genom att analysera besökarens agentsträng och tidpunkt så lär sig Adimprovement vilka annonser som fungerar bästa på exempelvis Mac-ägare som besöker sajten på morgonen. Bland andra Djuice har testat Adimprovement med mycket lyckat resultat.

2 thoughts on “Artificiell intelligens förbättrar annonskampanjer

  1. Vad är nyheten? Sådant har de stora internationella systemen sedan urminnes tider. Sedan funkar det ju inte att optimera i realtid eftersom sajterna har en ansvarig utgivare roll i det hela.

  2. Den stora skillnaden mot alla andra system är att man använder statistik för att ta beslut, ex. kolla vilken annons som var bäst igår och då får den mer resultat idag osv. Vår teknik tar unika beslut, dvs kan visa olika annonser för olika browsers. Det kan inget annat system i världen.

Comments are closed.