Guardian startar communityblogg
BY ON Mar 20, 2006
4

The Guardian har åter igen visat mediavärlden vart bloggskåpet ska stå. [Via Blind Höna] Den engelska kvalitetstidningen har startat communitybloggen Comment is free där alla läsare kan registrera sig, sedan lyfter erfarna redaktörer fram de bästa inläggen under dagen. Jag blir så glad, kan ingen svensk tidning kopiera konceptet rakt av? Relaterade

The Guardian har åter igen visat mediavärlden vart bloggskåpet ska stå. [Via Blind Höna] Den engelska kvalitetstidningen har startat communitybloggen Comment is free där alla läsare kan registrera sig, sedan lyfter erfarna redaktörer fram de bästa inläggen under dagen. Jag blir så glad, kan ingen svensk tidning kopiera konceptet rakt av?

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Frågan är vad som leder till att de bästa artiklarna lyfts fram – det som redaktörer sållar ut eller det som läsarna avgör? Blir resultatet kanske i stort sett detsamma i långa loppet?

  • Urban Lindstedt

    Det viktiga är att The Guardian visar att de tycker att läsarnas medverkan är viktig, att de tar materialet på allvar genom att låta en erfaren redaktör hantera sidan.

  • Det verkar onekligen vara inne med att låta läsarna oavlönat skapa innehåll. Frågan som sådana initiativ ställer är varför läsare återkommer till en tidning – är det för innehållet eller för att få medverka? Riskerar det till och med att vattna ur innehållet i längden?
    Om vissa skribenter å andra sidan kontinuerligt bidrar med värdefullt och högkvalitativt material, innebär det då att det snarare är lönsamt för tidningen att anställa dessa istället?

  • Urban Lindstedt

    Det är en balansgång med gratismaterial från läsarna. Men gratismaterial från läsarna är ingenting nytt – i landsortspressen har insändarsidan alltid varit en viktig del av tidningen. Det behövs både läsarmaterial och innehåll som producerats av professionella journalister. En framstynt redaktionsledning lyfter naturligtvis in en medborgarjournalist som är riktigt bra och börjar att betala henne/honom.

    Men jag ska villigt erkänna att jag ännu inte tänkt klart vad det gäller medborgarjournalistik. När handlar det bara om att fylla med gratismaterial och när handlar det om att utveckla innehållet och läsarrelationerna? Jag vet inte var gränsen går.