Lärdomar från Webbdagarna
BY ON Mar 25, 2006
12

Jag var på Webbdagarna i veckan. Det var ömsom vin och ömsom vatten. Hans Sandblom på Seo Logik hade ett intressant föredrag och hans bästa SEO-tips var att starta en blogg, men han var noga med att man inte ska lägga bloggen på en subdomän enligt mönstret blogg.uppkopplat.se, utan istället placera bloggen enligt www.uppkopplat.se/blogg för […]

Jag var på Webbdagarna i veckan. Det var ömsom vin och ömsom vatten. Hans Sandblom på Seo Logik hade ett intressant föredrag och hans bästa SEO-tips var att starta en blogg, men han var noga med att man inte ska lägga bloggen på en subdomän enligt mönstret blogg.uppkopplat.se, utan istället placera bloggen enligt www.uppkopplat.se/blogg för annars uteblir den positiva effekten.

Sara Andersson på Global Strategies International berättade att Google av misstag avslöjat att bara 10 procent klickar av alla klick på sökmotorerna sker på sponsrade länkar. Det är en ordentlig försämring eftersom andelen tidigare var 28 procent klickade på sponsrade länkar tidigare.

Jag fick även en egen visning av Mindroutes nya blogg och wiki-verktyg Incentive som verkar mycket lovande. Jag har skrivit om Incentive tidigare. Minderoute vill gärna få tag på betatestare som vill pröva deras nya system som är under utveckling.

Webbdagarna var på det hela bra, men jag tycker det är synd att alla de flesta internetkonferenser bygger på att talarna betalar för att vara med, istället för att man letar fram de bästa och mest spännande talarna och betalar dem. Det kostade 40 000 kronor att snacka på Webbadagarna. Själv behövde jag inte betala för att vara med i paneldebatten om sökmarknadsföring.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Varifrån kom siffran om att 28 procent klickade på sponsrade länkar tidigare? Ingenting jag har sett talar för att den skulle vara korrekt om dagens CTR är 10 procent.

  • Urban Lindstedt

    Det blev lite fel. Det ska inte vara andelen av användarna utan, andelen av klicken. Siffran har jag fått från en presentation från Isobar. Och jag har sett siffran i flera andra sammanhang tidigare.

  • Hej Urban.
    Det var roligt och givande att prata med dig under Webbdagarna och få din infallsvinkel under paneldebatten som gick i linje med både mina och Saras linjer.

    Ändra gärna mitt namn från Strandberg till Sandblom 🙂

    Hans

  • Urban Lindstedt

    Uups. Ursäkta felskrivningen Hans. Ja, någon verklig debatt blev det inte, eftersom vi verkade vara överens.

  • Det var två mycket intressanta och nyttiga dagar. Speciellt dag nummer två enligt mitt tycke. Det var två kameramänn där och filmade båda dagarna. Vet du var på nätet man kan ta del utav det materialet?

  • Pingback: Beta Alfa 2.0 » Webbdagarna för oss som inte var där()

  • N|.

    Nä, några 40 lök betalade inte jag för att prata på dagarna 🙂

  • Hej Urban,

    Jag tror du har missuppfattat sponsorernas roll på Webbdagarna. De betalar för att få ställa ut och marknadsföra sina tjänster under Webbdagarna. Inte för att tala.

    /mikael zackrisson

  • Urban Lindstedt

    Om jag var sponsor så var det nog möjligheten att få prata inför ett par hundra människor som skulle ha fått mig att lätta på plånboken, inte möjligheten att sätta upp en pappskärm i foajén. Men jag kan ju ha fel.

  • Peter Isaksson

    Jag har diskuterat de olika saker Hans tog upp på Webbdagarna på forum i USA, och vill till skillnad från Hans Sandblom säga följande:

    – Subdomäner. Det är inte alls riskabelt att ha en subdomän om denna hanterar ett eget avgränsat besläktat område till företagets ordinarie verksamhet. Vill man som IDG ha en blogg så är det helt ok att ha den som en subdomän. Varför har annars Google själva ett antal subdomäner som innehåller deras olika tjänster? De subdomäner Matt Cutt pratar om, som Hans refererade till, är subdomäner som enbart innehåller populära sökfraser men som sedan pekar in på en ordinarie sida på huvuddomänen. Har man en subdomän inom ett besläktat område med ett eget filträd så är det inga problem. Se Googles egna exempel, http://froogle.google.com/ och http://blogsearch.google.com/.

    – Domännamn under olika domäner som com, net, nu och se. Ingen fara med samma innehåll på olika domäner när de heter lika i själva domännamnet. Google kommer att indexera endast en av dessa. Viktigt är att se till att Google indexerar rätt domän. Vad som blir fel är när företag försöker spamma genom olika domännamn och har samma innehåll på siterna. Se och jämför sidorna http://www.positionering.nu/ och http://www.publiceringsverktyg.info/. (Ett företag jag hittade på nätet med duplikat innehåll. Jag har inte kontaktat företaget och påpekat detta faktum då de själv arbetar med optimering och anlitas av offentliga aktörer. De borde ju veta detta själva tycker man.) SEO Logik har ju t.ex. själva samma innehåll under olika domäner och med olika stavning av namnet. Se http://www.seologic.se, http://www.seologik.se och http://www.seologik.com.(SEO Logic är ett amerikanskt företag så därför har inte SEO Logik com-domänen.)

    – Länkar. Du som innehavare av en webbsite är alltid ansvarig för alla utgående länkar från din hemsida. Det står på Googles sida för anvisningar för webbmasters att innehavaren av en webbplats är ansvarig för allt innehåll. Man kan aldrig skylla på företaget som optimerat siten om Google kommer och knackar på dörren. Att som Hans, säga att optimeringsföretaget är ansvarigt för en hemsidas utgående länkar och går att skylla på, är direkt felaktigt. Sunt förnuft.
    – Länkar till andra kunder hos optimeringsföretaget är också något som ligger under luppen hos Googles spamteam. Det står att du inte ska behöva länka till optimeringsföretaget på Googles hemsida. Även om kunderna hos optimeringsföretaget är i besläktade branscher så är förfarandet i gråzonen när man börjar länka mellan dessa. Om Google tar upp det så är min rekommendation att låta bli, även om det inte direkt är otillåtet. I dokumentationen från Search Engine Strategies seminariet i New York, http://www.searchenginestrategies.com/, gick det att läsa att Google kommer att titta mer på vad man kallar länknätverk. Man vill speciellt titta mer på sökmotoroptimeringsföretag som erbjuder denna typ av länkutbyte mellan sina kunder.

  • Urban Lindstedt

    Tack Peter. Du har gjort din läxa. Det just sådana här kommentarer som gör att jag älskar bloggar.

  • Pingback: Webbomedia » Blog Archive » Mindre klick på sponsrade länkar()