Sökmotormarknadsföring: boken om sökoptimering och sponsrade länkar
BY ON Apr 12, 2006
0

Min bok om sökoptimering och sponsrade länkar: Sökmotormarknadsföring: Så får du fler besökare och kunder via sökmotorerna, som jag har skrivit tillsammans med Christer Pettersson på Eniro, har fått flera goda recensioner. Martin Nylén skriver i BTJ-häftet nr 12, 2006: Sökmotormarknadsföring (metoder för att få hög rankning på t.ex. Google) är ett av de nya […]

Min bok om sökoptimering och sponsrade länkar: Sökmotormarknadsföring: Så får du fler besökare och kunder via sökmotorerna, som jag har skrivit tillsammans med Christer Pettersson på Eniro, har fått flera goda recensioner.

Martin Nylén skriver i BTJ-häftet nr 12, 2006:

Sökmotormarknadsföring (metoder för att få hög rankning på t.ex. Google) är ett av de nya affärsområden som idag växer explosionsartat på nätet. Urban Lindstedt och Christer Pettersson har gedigen bakgrund inom marknadsföring på webben, bl.a. från tidningen Internetworld och Eniro. I deras bok får man handfasta tips på hur man ska utforma sin webbplats så att den får hög rankning på sökmotorer som Google och Yahoo. Utformar man sin webbplats på rätt sätt kan man nå tusentals nya kunder/personer över hela världen och här får man tips på metoder, webbplatser och verktyg på ett överskådlig och informativt sätt. Detta är ett populärt ämne och det märks särskilt på alla de böcker som skrivs om det. Dock finns det inte så många som riktar sig till en svensk målgrupp, och av dem som jag har stött på håller jag nog denna som favorit.

En av mina favoritbloggare Jonas Söderström på Blind Höna skriver en mycket positiv recension:

Boken med den långa titeln ”Sökmotormarknadsföring – Så får du fler besökare och kunder via sökmotorerna” ska du absolut beställa. Urban Lindstedt och Christer Petterson förklarar ämnet på ett alldeles utomordentligt sätt.

Den kostar visserligen 395 spänn, vilket kan verka mycket för en relativt tunn bok. Men kunskapen är värd mycket mer; följer du de enkla råden kan du förmodligen tjäna in det mångdubbla beloppet. I försäljning, eller i icke bortkastade pengar på tvivelaktig sökmotoroptimering.

Även om du inte direkt arbetar med annonsering på nätet är boken mycket läsvärd. Också som konsument är det viktigt att känna till hur marknadsföring via sökmotorer fungerar. Tycker du priset är lite för dyrt, beställ boken på ditt bibliotek.

Min gamla arbetsplats Internetworld skriver en välvillig anmälan in papperstidningen. Hade de tyckt den var dålig hade det nog låtsas glömma bort att skriva om den.

Fd Internetworld-redaktören Urban Lindstedt har tillsammans med Eniros Christer Pettersson skrivit en bra och överskådlig handbok till sökmotormarknadsföring. Nyttig läsning för både för den som tänker göra jobbet själv och för den som vill bli bättre på att beställa tjänsten av konsulter. Boken går igenom allt från hur du köper sökord med Google Adwords till hur du hittar rätt sökord att optimera din sajt mot.

En annan favoritbloggare, Kal Ström på K-märkt, är inte lika entusiastisk. Han tycker boken både är dyr och tunn. Men han sågar den inte totalt.

Det som är bra med den är att det är en bok om sökmotoroptimering/-marknadsföring på svenska. Jag kan mycket väl tänka mig att skicka den vidare till en kund som är nyfiken, som introduktion. Men den räcker inte till så mycket mer, vilket kanske är meningen. Oavsett vilket känns det som alldeles för lite.

För läsare som följer bloggar om internetutveckling med åtminstone ett halvt öga är det välbekanta teman som gås igenom om sökmotoroptimering. Det finns snabbare sätt att ta till sig samma tankar, som Roger Johansson:s inlägg från för några månader sen.

Det som gav mig mest var genomgången av hur sökordsmarknadsföringen hos Google, Yahoo! och Eniro fungerar. Det är en sån där grej som jag tänkt att ta reda på så många gånger, men aldrig orkat. Det kapitlet kommer jag gå tillbaka till, även om inte det heller var mer än grundläggande.

Du kan beställa boken från Adlibris eller Bokus.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.