Bojkott mot Google
BY ON Apr 26, 2006
8

Organisationerna Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer uppmanar till bojkott av Googles sponsrade länkar under resten av året: Använd inte Google vid sökmarknadsföring på Internet. Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer uppmanar gemensamt sina respektive medlemsföretag att från och med denna vecka inte använda Google som leverantör av sponsrade länkar i sin sökmarknadsföring. Anledningen till detta är […]

Organisationerna Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer uppmanar till bojkott av Googles sponsrade länkar under resten av året:

Använd inte Google vid sökmarknadsföring på Internet. Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer uppmanar gemensamt sina respektive medlemsföretag att från och med denna vecka inte använda Google som leverantör av sponsrade länkar i sin sökmarknadsföring. Anledningen till detta är att Google, sedan årsskiftet, använder sig av en modell för ersättning, som bidrar till otydliga betalningsströmmar mellan olika medieaktörer och som riskerar att luckra upp den modell som med stor framgång bland annat använts på den svenska mediemarknaden, den så kallade annonsör-/mediebyråersättningen.

Det slipas knivar mot Googles nordenchef Johan Kinnander som retat upp en del med sina uttalanden. Man kan tycka vad man vill om Google. Jag är själv kritisk till mycket Google håller på med. Google är ett slutet företag som verkar sträva efter att dominera hela internetbranschen. Men att uppmana till bojkott är att skjuta sig själv i foten. Eftersom Google äger marknaden är det i princip att säga sluta använda sponsrade länkar, som är ett billigt och effektivt annonsmedium.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Frågan är hur många som ens kommer följa med i bojkotten.
    Skulle inte förvåna mig om dom som bojkottar inom ett par månader återvänder till Google när dom insett att det inte varit lönsamt att bojkotta med en sån liten kraft.

  • Även om bojkott vore att skjuta sig i foten så kanske det även kan vara grogrund för något nytt? Det blir naturligtvis en svacka i marknadsföringen men om de svenska annonsörerna bara vill så är ju detta ett guldläge för befinltiga elelr nya annonseringsföretag att utmana Google med ett för svensk marknad bättre alternativ? Jag tror inte det att kommer bli lättare att genomföra en förändring ju längre tiden går.

  • Urban Lindstedt

    Jag tycker att både Eniros och Yahoo Search Marketings nätverk för sponsrade länkar är bättre än Google eftersom de är mer transparenta, man vet alltid vad det högsta budet på ett sökord är. Problemet är bara att sökpubliken finns i första hand hos Google. Vem vill gå miste om den största publiken?

  • Du har inte förstått charmen med AdWords Urban! På Google AdWords är det inte alltid det högsta budet som får den högsta placeringen!

    Platserna ovanför de organiska resultaten kan du t.ex. bara komma åt genom att ha en kampanj med hög click-through rate.

    Initialt kan man behöva bjuda högt för att säkerställa en bra placering, men det är uthållighet i kombination med en bra kampanj och kontinuitet som betalar sig i längden.

    Bojkotten innebär bara att priserna tillfälligtvis sjunker för populära nyckelord (förutsatt att det inte finns många utländska företag som bjuder på just de orden) och att andra kampanjer över tid ges en chans att komma ikapp trots betydligt lägre budget.

  • Urban Lindstedt

    Jo nog vet jag att click-through-raten påverkar placeringen. Jag föredrar ändå Yahoo Searchmarketings helt transparenta budgivning.

    Jag tvivlar på att bojkotten kommer att fungera.

  • Ränderna går igen…

    Av Anders Ericsson på Sveriges Annonsörer har jag försökt få klarhet i hur KIA godkänt olika
    mätverktyg för webbstatistik. Det var som att hugga i sten, obefintlig transparans på den process som borde finnas men som ingen kan redogöra för.

    M.a.o. en bojkott av andra leverantörer där de dikterar villkoren. Så at de uppanar till bojkott mot Google är knappast förvånande.

  • Pingback: Nikke Index » Sökmotorresultat kan låta vänta på sig()

  • Pingback: Sökmotorresultat kan låta vänta på sig()