Allt svårare att manipulera Google
BY ON Apr 27, 2006
3

Washington-Post har en intressant artikel om utvecklingen inom sökoptimering. Skribenten intervjuar även den svenska seo-konsulten Jim Westergren. Flera seo-experter vittnar om att de blivit allt svårare att manipulera Google. Eftersom Google blir allt bättre på att filtrera bort köpta länkar är tricket för dagen helt enkelt att lägga ut texter som folk gillar och länkar […]

Washington-Post har en intressant artikel om utvecklingen inom sökoptimering. Skribenten intervjuar även den svenska seo-konsulten Jim Westergren.

Flera seo-experter vittnar om att de blivit allt svårare att manipulera Google. Eftersom Google blir allt bättre på att filtrera bort köpta länkar är tricket för dagen helt enkelt att lägga ut texter som folk gillar och länkar till. Rand Fishkin på Seomoz kallar det länkbete där själva idén är att attrahera naturlig inlänkning.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Japp, länkbete here we go 🙂

    Jag brainstormade fram en lista på ideer här:
    http://www.jimwestergren.com/link-bait/ (dock på engelska).

    Jag kan faktiskt riktigt se vikten av att ha en blogg även för företag och i den punkten håller jag helt med Hans. Med en blogg är man fri att göra krokar så mycket man vill och dra besökare från dessa till sin företagssida. För webbshoppar och andra kooperativa webbplatser kan detta annars vara svårt men kan möjliggöras med en blog. Om denna blog dessutom ligger under sin huvudsida flödar länkjuice till resten av webbplatsen och huvuddelen.

  • Urban Lindstedt

    Det finns många anledningar att starta en företagsblogg. SEO-biten är bara en anledning. Själv har jag uppnått pagerank 6 på ett halvår med denna blogg. Bloggar är verkligen Googlejuice.

  • Jag kan inte hålla med mer, och detta är en av de främsta anledningarna till att sökmotoroptimering börjar bli något som måste göras seriöst, inifrån sajter, snarare än som en extern tjänst.

    Och faktum är att alla typer av företag är experter på någonting som andra vill veta. Oavsett vad företaget gör.

    Här är lite av min syn på det hela:
    http://www.carnaby.se/blog/hur-skaffar-man-laenkar