Vårdguiden missar målet

Idag testade jag jag att förnya ett recept på Stockholms läns sajt Vårdguiden. Jag loggade in med mitt bankid och skrev in vilka mediciner jag behövde i ett enkelt forumulär. En hit så långt.

Sedan hittar jag texten att receptet måste hämtas ut på Vårdcentralen om fem dagar. Vårdguidens möte med verkligheten känns om sticka en laptop i händerna på Familjen Flinta. Vad är poängen med att beställa ett nytt recept via datorn om du måste vänta fem dagar och sedan rent fysiskt hämta ut receptet på Vårdcentralen med kölapp och allt? Jag har identifierat mig, då borde jag kunna skriva ut receptet från min egen dator, eller så borde Vårdcentralen kunna överföra receptet till det Apotek jag väljer. Landstinget vågar inte utnyttja tekniken fullt ut. Då kan de lika gärna strunta i det helt.

5 thoughts on “Vårdguiden missar målet

  1. Det är märkligt att det ska vara så omständligt. Förra året mejlade jag min läkare (Kungsholmen) och fick ett recept förnyat och automatiskt skickat till närmaste Apotek. Det tog några timmar. Varför varianten du beskrev ska ta så oändligt mycket längre tid är oförklarligt.

  2. Jag tror att om jag ringer till dem och säger att det är bråttom skulle jag säkert ha ett recept på närmaste apotek på en timme.

  3. Det får aldrig vara lättare att ringa än att använda Internet för då kommer majoriteten att ringa och hela idén kommer att falla platt till marken.

    F.ö. ser ditt RSS-flöde ut så här i Firefox: ”Idag testade jag jag att förnya ett recept pÃ¥ Stockholms läns sajt VÃ¥rdguiden. Jag loggade in med mitt bankid och skrev in vilka mediciner jag behövde i ett enkelt forumulär. En hit sÃ¥ lÃ¥ngt.”

    Och vad har hänt med bloggtoppen.se?

  4. Jag skulle tippa att det handlar om språkinställningen i Thunderbird eftersom feeden ser fin-fin ut i Bloglines.

Comments are closed.