Eniro vässar profilen inom sökmarknadsföring

Eniros marknadsandel inom sökmarkandsföring har minskat från 41 till 36 procent, enligt uppgifter i Affärsvärlden. Men Eniro kommer inom kort att storsatsa på sökmarknadsföring.

– Att vi tappar marknadsandelar i Sverige har dels att göra med att vi varit så dominerande och att konkurrensen nu hårdnar. Dels har det att göra med att vi inte aktivt sysslat med all typ av internetmarknadsföring. Vi har framför allt jobbat med lokalt sök. I maj kommer vi därför att lansera en fullvärdig produkt i Sverige för sponsrade länkar för att kämpa om en del av den kakan. Det kommer vi framöver även att göra på alla marknader som vi är verksamma på, säger Tomas Franzén, vd för Eniro till Affärsvärlden.

Idag har Eniro flera typer av sökannonsering. Dels de sponsrade länkar som toppar söksidan, länkar från Gula Sidorna och sponsrade länkar från Espottning längst ner på resultatsidan. Dessa tre produkter kommer att slås samman till en.

– Vi kommer att ha ett nätverk precis som Google och Yahoo, men med ett tydligare kommersiellt fokus. De partners vi vill jobba med ska ha tydligt fokus på produkter och tjänster, exempelvis bilsajter eller bostadssajter. Vi kommer också att satsa stort på försäljningen med start under maj månad. Inledningsvis kommer vi att börja penetrera små och medelstora företag på ett helt annat sätt än vad någon annan aktör gjort tidigare, säger Christer Pettersson, chef för Eniros söktjänst till Affärsvärlden.

Idag skiljer sig budgivningen mellan de tre nätverken i Sverige: Google, Yahoo Searchmarketing och Eniro. På vissa ord som det är hård konkurrens om på Google med höga priser till följd kan man få för lägsta priset två kronor per klick hos Eniro. Skillnaderna kommer sannolikt att minska över tiden.

Google klarar sig i kraft av den överlägset största sökpubliken. Eniro har den största säljkåren i Sverige och kan på ett helt annat sätt än konkurrenterna förklara produkten för nätovana företag. Så länge Yahoo Search Marketing säljer sponsrade länkar åt MSN kommer de att klara sig i Sverige. Yahoo Search Marketing erbjuder dessutom en annan servicenivå än Google som det knappt går att kontakta. Dessutom växer marknaden så det knakar, vilket gör att det finns plats för flera aktörer.