Ny bok: Testdesign

Testdesign handbok för test av programvara

Testdesign för programvara: Så tar du fram bra testfall finns nu att beställa direkt från mitt förlags e-butik. Författaren Torbjörn Ryber som är en välkänd auktoritet inom området testdesign presenterade boken redan igår på en testkonferens med strykande åtgång som resultat. Han sålde 70 böcker till en publik på 100 personer. Jag är övertygad att boken Testdesign för programvara kommer att bli en klassiker inom sitt område.

Bra test av programvara är nödvändigt i en verklighet där systemen förväntas fungera utan avbrott 24 timmar om dygnet. Testdesign handlar om att förenkla en komplicerad verklighet till hanterbara modeller och utifrån dessa välja rätt testfall. Testdesign av programvara vänder sig främst till dig som arbetar med någon form av test eller utveckling av system där programvara finns med.

Gun Ström, arbetar som testledare på AMS IT-enhet, har förhandsrecenserat Testdesign för programvara åt föreningen Swedish Association for Software Testing – Sast.

Äntligen – en testbok på svenska som går lite mer på djupet. Boken är genomarbetad och lättläst och därför en fröjd att läsa både i de avsnitt som är generella och de som är mer specifika. Som titeln utlovar har boken ett tydligt fokus på testdesignen men den ger även dig som läsare en heltäckande bild av test av programvara. Boken känns fräsch och aktuell och det finns till och med ett kapitel om utforskande testning (exploratory testing) skrivet av den amerikanska testgurun James Bach. Det finns gott om tips och exempel samt även en del övningar vilket gör att boken bör lämpa sig ypperligt för undervisning i test, något som saknas i branschen. Köp den och använd den som ett stöd i det dagliga arbetet. Jag har redan tillämpat en del av det jag lärt mig ur boken.

En viktig poängen med boken är att genomtänkta test av exempelvis en e-butik, it-system eller mjukvara innan du godkänner leveransen kan spara dig många sköna miljoner.

2 thoughts on “Ny bok: Testdesign

  1. Undrar hur länge detta inlägg får ligga kvar då?

    Det förra tog Urban bort rätt snabbt – tror jag ska lägga upp skärmdumpar och blogga om det om de försvinner igen.

    Det var en seriös fråga – hur kommer det sig att det är så himla mycket dyrare att köpa böckerna av dig än genom t.ex. Adlibris?

    Skiljer ju nästan 200:-?

  2. Andy Pandy varför använder du olika e-postadresser och olika namn? Stå för vem du är.

    Det är fri prissättning i Sverige och jag har naturligtvis rätt att ha vilka per som helst i min butik. Dessutom är transparensen fullständig på internet så de flesta har redan räknat ut att det är billigare på Adlibris. Min huvudsakliga försäljning går via Adlibris som har ett extrem lågt påslag på förlagpriset. Och jag har svårt att förstå hur de kan tjäna några pengar med ett påslag på 30 kronor, när de dessutom subventionerar frakten.

    Jag behöver ett högre pris i min egen butik för att kunna arbeta med kampanjkoder och kickbacks i rikad marknadsföring. När jag dragit av rabatt och kickback brukar faktiskt förtjänsten bli lägre i min egen butik än i Adlibris.

Comments are closed.