Bloggsfären en tummelplats för early adopters
BY ON Maj 24, 2006
5

Som tillfällig inhoppare på Internetworld skrev jag idag en artikel om bloggarnas marginella läsekrets i mediavärlden. Bara 10 procent av svenskarna har läst en blogg någon gång under det senaste året. Och ynka en procent läser regelbundet politikers bloggar, enligt en ännu inte publicerad studie från SOM-institutet. De mest populära bloggarna är privatpersoners bloggar som […]

Som tillfällig inhoppare på Internetworld skrev jag idag en artikel om bloggarnas marginella läsekrets i mediavärlden. Bara 10 procent av svenskarna har läst en blogg någon gång under det senaste året. Och ynka en procent läser regelbundet politikers bloggar, enligt en ännu inte publicerad studie från SOM-institutet.

De mest populära bloggarna är privatpersoners bloggar som tre procent läser någon eller flera gånger i veckan. De som läser bloggar är de så kallade early adopters. Bloggläsarna var först ut på internet och var först med att skaffa 3g-telefoner, enligt Annika Bergström forskare vid Göteborgs universitet och ansvarig för delstudien om bloggarna.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Det är intressant, Urban – men jag tycker att forskaren i fråga ser det allt för snävt. Man kan t.ex. bara svara ”ja” om man vet att man läst en blogg. Och hur många tänker aktivt på det?

    Jag har ett par hundra besökare dagligen från Google. Andra bloggare har mångfalt fler besökare som tittar in via sökmotorerna. Hur många av de besökarna vet att de läst en blogg? Försvinnande få, skulle jag tro.

    Det faktiska genomslaget är alltså betydligt större än det medvetna genomslaget. Och det första är betydligt intressantare ur alla perspektiv än det andra.

  • Urban Lindstedt

    Jag tror också att SOM-undersökningen underskattar hur många som egentligen läser bloggar. Men samtidigt är det lätt att överskatta bloggar när man är mitt uppe i det hela. Samtidigt tror jag att en blogg kan påverka mer eftersom det är en tvåvvägskommunikation. Men bloggarnas inflytande kommer att öka, det är jag helt övertygad om.

  • Pingback: Urban Lindstedt » Nätrotrevolutionen()

  • En sak i artikeln belyser ett intressant fenomen, nämligen att man mäter offline något som är online. Att fråga 3000 individer om de besökt en blogg kräver en stor spridning vad gäller urvalet av dessa.

    För att fastställa mer exakt hur många som läser bloggarna kan man med en korrekt mätning av besökstrafiken avgöra detta. En mätning som används idag av många bloggare är bloggtoppen, och den räkna som en häst travar:

    http://www.webbanalys.se/docs/2006/MAY/20/index.html

    Vad folks säger att de gör kontra vad de verkligen gör stämmer inte alltid.

  • N|.

    Det intressanta är att bloggare antagligen ofta är tidigare Lunarstormare etc. som blivit äldre och tröttnat på ”fjortis”-svängen.