Buzz no koll marketing

När buzzmarknadsförarna Buzzparadise ville köra lite skön bloggmarknadsföring kontaktade de Idg-tidningen M3s chefredaktör och redaktionschef i tron att de hittat en prylblogg som de kunde smickra till gratisreklam.

Hej Daniel & Anders,

Vi har lagt märke till din blogg/hemsida for dess kvalitet och stil. Därför skulle vi vilja erbjuda dig att delta i en VIP kampanj som vi organiserar i samband med lanseringen av den nya mobiltelefonen, LG KG800 Chocolate . Efter att ha läst din blogg tror vi att du nog skulle kunna vara intresserad av att vara en del av den grupp VIP bloggare som LG Europe har valt ut for att upptäcka deras nya mobiltelefon.

Lägg märke till den smickrande stilen – det handlar om att få bloggaren att känna sig utvald. Bättre kan ni Buzzmarketers – skicka en mobil nästa gång.

16 thoughts on “Buzz no koll marketing

  1. Jag fick ett liknande mejl, svarade tillbaka och frågade hur det funkar. Det visade sig att handla om chansen att få ”ta emot antingen en speciell pryl eller kanske rent av en LG KG800”.
    Intressant att fler fått det då det nu börjar kännas som lite spam, särskilt med tanke på att M3 fick sådana research-lösa inviter. 😀

  2. Hälsa att jag kan ta lite prylar istället, om du inte är intresserad. 😉 Jag kan skriva en mycket positiv recension på prylen efteråt dessutom!

  3. Det blir både klantigt och förolämpande när företag inte tar tiden att göra sin research när de ska pitcha bloggare.

  4. Fick ett exakt likadant mail. Precis som de säger, menar de alvar kunde de ju skickat en mobil. Då skulle jag utan tvekan kunna göra lite reklam för mobilen 😉

  5. Buzzmarketing går fel…

    Det finns en fara i att buzz marketing tas upp av ett antal kortsiktiga och pengakåta företag vilket kommer att förstöra själva formatet. På samma sätt som att telemarketingformatet hamnade i händerna på allt för okunniga personer utan insik…

  6. […] Buzzmarketinföretagen som förstör konceptet Det finns en fara i att buzz marketing tas upp av ett antal kortsiktiga och pengakåta företag vilket kommer att förstöra själva formatet. På samma sätt som att telemarketingformatet hamnade i händerna på allt för okunniga personer utan insikt om formatets fördelar eller om konsumenters beteenden. Den buzzmarketing vi hittills sett är tyvärr riktigt dåligt skapad. Exempelvis har Buzzador liksom Buzzparadise totalt misslyckats med att skapa riktig buzzmarknadsföring. De sistnämnda har exempelvis missat att göra god research på vilka personer som ligger bakom olika bloggar (exempelvis skickade de ett insmickrande mail till tidningen M3; läs hos Uppkopplat). […]

  7. ”Teknik prylar”? Jag vill nog ha de teknikaste prylar som finns. 😛

  8. jag har hittat nya svenska buzzmarknadsförare, buzzscout. Nån som har hört talas om dem och fått några schyssta saker?

Comments are closed.