Bloggen är 2000-talets rock´n´roll
BY ON Maj 31, 2006
2

Kvällstidningarna hyllar, exploaterar för att sedan låta drevet gå mot bloggarna. Partistrategerna hukar på sina valcenter eftersom de inte har en aning vad bloggar är. Fina tidningar uttalar sina dödsrunor över bloggen och missar aldrig en chans att kalla det för en dagbok på nätet eller skvallercentraler. För att citera Sverigeaktuella Joe Trippi: They just […]

Kvällstidningarna hyllar, exploaterar för att sedan låta drevet gå mot bloggarna. Partistrategerna hukar på sina valcenter eftersom de inte har en aning vad bloggar är. Fina tidningar uttalar sina dödsrunor över bloggen och missar aldrig en chans att kalla det för en dagbok på nätet eller skvallercentraler.

För att citera Sverigeaktuella Joe Trippi: They just don´t get it.

Majoriteten av mainstream media vill nog helst att anden ska hoppa tillbaka i flaskan. Allra bäst vore om internet försvann så de kan sova vidare i sin printdröm. Men de flesta inser nog att bloggarna kommit för att stanna och arbetar därför idogt med att förringa denna medierevolution där vem som helst kan bli en publicist. Därför dras alla bloggare över en kant. Oavsett om du är en seriös bibliotekarie med järnkoll som Erik Stattin, en vardagsbloggare som skriver om katten, en fotbollsblogg med hundratusentals besökare, en neurotisk kvällstidningsdiva med skrivkram, en webbkonsult internationell utblick eller en politisk sekreterare med ett utvecklat skvallerintresse. Alla förringas som skvallertackor och dagböcker.

Det är inte så lite moralpanik i media som börjar arbeta upp sig i en frenesi som vi inte sett sedan Studio S hetsade mot videovåldet. Eller Elvis Presley vickade på höfterna.

Till alla bloggare säger jag: Be-Bop-A-Lula

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.