12 tumregler för lyckad e-handel
BY ON Jun 26, 2006
0

E-handeln har tagit ordentlig fart sedan dotcomårens inledande bubbla. Idag kan och bör de flesta företag lägga över delar eller hela sin försäljning på nätet. Men för en lyckad e-handelssatsning krävs det kunskap. Med mina 12 tips kommer ni långt 1) Analysera affärsidén Gå noga igenom affärsidén. Vilka kunder vänder du dig till? Vad erbjuder […]

E-handeln har tagit ordentlig fart sedan dotcomårens inledande bubbla. Idag kan och bör de flesta företag lägga över delar eller hela sin försäljning på nätet. Men för en lyckad e-handelssatsning krävs det kunskap. Med mina 12 tips kommer ni långt

1) Analysera affärsidén

Gå noga igenom affärsidén. Vilka kunder vänder du dig till? Vad erbjuder du för kundnytta i form av priser, sortiment, leveranstider och service? Här kommer även frågan om logistik in. Hur ska kunderna få sina varor? Vad kan jag lägga ut på underleverantörer och vad sköter jag själv

2) Nischa er

Eftersom nätet ger dig hela Sverige, Norden, Europa eller kanske till och med hela världen som marknad är det just att nischa in sig på en smalt sortiment eller avgränsad målgrupp som är enklaste vägen till framgång. För inom hårt nischade segment är konkurrensen inte särskilt hård ännu.

Det genuint nya med internetekonomin är att försäljningen av varor förskjuts från några få megasäljare till miljontals produkter som säljs i mindre upplagor. Det klassiska exemplet är Amazon där hela 1,9 miljoner av de smalaste böckerna står för hälften av omsättningen. Utnyttja den så kallade långa svansen när du bestämmer ditt sortiment.

Den viktigaste fördelen med nischning är att målgruppen blir avgränsad, vilket gör det enklare och billigare att marknadsföra butiken. Lyckas ni engagera den smala målgruppen kommer kunderna att sköta marknadsföringen åt dig.

Ytterligare en fördel med ett nischat sortiment är att det är lättare att få bra ranking på viktiga sökord i de stora sökmotorerna.

3) Engagera kunderna

Nu har du startat en nischad butik och har därmed en rätt avgränsad målgrupp. Då blir arbetet att engagera dem på sajten enkelt. Eftersom du sannolikt har nischat in dig på något du själv, eller förhoppningsvis någon i personalen, är engagerad i så vet du säkert vad som tänder en eld hos målgruppen.

Här kan du använda alla tillgängliga tekniker för att skapa relationer och engagera besökarna. Bloggar, forum, chattar, möjlighet för kunderna att recensera varorna, funktioner för att besökarna ska kunna tipsa kompisar, topplistor, omröstningar, krönikor och så vidare. Det finns egentligen ingen gräns för vad du kan göra, men glöm inte att kärnverksamheten är att sälja produkter.

4) Sökmotoroptimera sajten

Redan innan sajten byggs måste entreprenören ta hänsyn till sökmotorerna. Om sajten är sökmotoroptimerad och hamnar högt i träfflistorna på viktiga nyckelord så kommer butiken att få många gratisbesökare. Om butiken är nischad så blir det betydligt enklare att sökmotoroptimera. Lyckas du även engagera målgruppen så kan du räkna med massor av ingående länkar som är det viktigaste vid all sökmotoroptimering.

E-handelssystem klarar sig normalt sett dåligt i sökmotorerna som inte är så förtjusta i databasgenerade sajter. Sökmotorerna hittar helt enkelt inte produkterna.

För att inte göra saken värre bör du undvik Flash som sökmotorerna avskyr. Om du absolut ska ha Flash måste sidorna innehålla både Flash och html annars lär du inte få några nya kunder via sökmotorerna.

Arbeta med att få ingående länkar från partners, sajter som intresserar målgruppen och nöjda kunder. Om du engagerar dina kunder kommer du att få ingående länkar utan att be om dem. Dessutom kommer dina forum, bloggar och kundrecensioner ge texter som sökmotorerna kommer att indexera och i slutändan ge dig ett större utrymme i sökmotorerna.

Klassisk sökmotoroptimering handlar i grunden om att välja ut vilka nyckelord du vill hittas på i sökmotorerna och optimera efter dem. Det kan vara varumärken du säljer eller andra viktiga begrepp inom ditt område. Sedan bör nyckelorden finnas med i titeltaggen, i fetmad text, i vanlig text, i länkar samt texten kring länkarna och så vidare.

5) Bygg förtroende

Om du nischat dig, engagerat målgruppen och sökmotoroptimerat dig kommer butiken att få tillräckligt med besökare. Detta arbete är helt bortkastat om besökarna inte känner förtroende för din butik. Inget förtroende – inga köp. En förtroendefull köpupplevelse ger dessutom återkommande kunder.

Här är designen av sajten en avgörande komponent. Sajten måste se professionell ut om besökarna ska lita på att det är ett solitt företag bakom sajten. Visst kan det vara lockande med gratislösningar, men kunderna känner omedvetet av att detta inte är någon satsning med finansiella muskler. Hur ska kunderna kunna veta att du är ärlig om sajten ser ut som Berras Begagnade Bilar.

Om din satsning är ambitiös har du mycket att vinna på att utnyttja de leverantörer av e-handelsystem som finns på marknaden. Om du använder dig av de open source-lösningar som finns bör du ändå lägga lite pengar på att ordna en hygglig anpassning och design av systemet.

Om du säljer välkända varumärken så kan du utnyttja kundernas förtroende för varumärkena genom att tydligt lyfta fram dem. Det finns också en möjlighet att lyfta fram dina logistik- och betallösningspartners för att åka snålskjuts på deras varumärken.

6) Korsmarknadsföring

Om du även har en vanlig fysisk butik är tricket att utnyttja den fysiska butiken för att marknadsföra internetbutiken och tvärt om. Detta är ett område som många butikskedjor slarvar med. Att starta en e-butik kommer att ge fler kunder i den vanliga butiken. Helt plötsligt får butiken ytterligare ett skyltfönster som kommer att ses av betydligt fler ögon än butiken på Finagatan mitt i staden. Att bekymra sig över att nätbutiken kommer att kanibalisera på den fysiska butiken är helt meningslöst. Oroa dig istället över att andra nätbutiker kan stjäla dina kunder.

Hänvisa alltid på bästa plats på sajten till din fysiska butik. Detta skapar dels förtroende för nätbutiken och kan locka in besökare i den fysiska butiken som inte är så pigga på att handla på nätet. Ge möjlighet för nätkunder att returnera nätköpta kläder i butiken.

Marknadsför url-n till nätbutiken i alla sammanhang där du marknadsför den fysiska butiken, i tidningsreklam, på kassar, kvitton, skyltfönster och så vidare. Få dina anställda att förstå att de gärna får hänvisa till nätbutiken eftersom det stärker den fysiska butiken. Om din verksamhet är koncentrerad till webben finns ändå en anledning att öppna showrooms i fysiska butiker. En fysisk närvaro stärker din nätaffär.

7) Skaffa fler betallösningar

Du bör ha så många betallösningar som möjligt. Ju fler betallösningar din butik erbjuder desto färre kunder förlorar du. För klädbutiker har faktura visat sig vara positivt eftersom det ger en extra trygghet att kunna prova plaggen innan man betalar. Dessutom slipper butiken hantera betalningen två gånger först när kunden betalar och sedan när företaget betalar tillbaka pengarna. Men det räcker inte med faktura. Kortlösningar för Visa och Mastercard är helt nödvändigt. Utestäng inte folk med låg kreditvärdighet eller minderåriga utan låt dem betala i förskott.

8) Uppge lagersaldo

Uppge lagersaldo i butiken. Om kunderna säkert kan se att varan finns inne kan du ha 20 procent högre priser än konkurrenterna som saknar lagersaldo. Kan besökarna dessutom se lagersaldo i dina fysiska butiker så är det bingo.

9) Presentera dig

Presentera dig själv och din personal med bild på nätbutiken. Berätta gärna om företagets historia. Var personlig. Detta tillsammans med FAQ och tydliga kontaktuppgifter ökar kundernas trygghet och leder till högre avslutsfrekvens.

10) Åstadkom säljtryck

Skapa ett säljtryck i butiken med rätt utformade erbjudanden. Det räcker inte med att kunderna hittar vad de vill ha på din sajt. Du måste åstadkomma ett säljtryck och sälja sådan de inte visste de ville ha. Allt för många nätbutiker liknar lagerkataloger.

Ha alltid färska erbjudande på sajten. Av typen om du köper för 500 kronor får du ett par snygga strumpor, eller köp tre trosor för priset av två. Satsa även på att tipsa kunden vad som passar till något han lagt i kundvagnen. Till skjortan skulle denna slips passa. Topplistor över populäraste kläderna är också bra.

11) Skaffa en bra sökfunktion

Skaffa en bra fungerande sökfunktion så att kunderna verkligen hittar dina varor. Det räcker inte med att ha pedagogiska menyer, du måste ha en fungerande sökfunktion på bästa plats på sajten. Utnyttja sökfunktionen för att ta reda på vad dina kunder helst vill ha.

12) Satsa på okonventionell marknadsföring

Var okonventionell i din marknadsföring. Underklädsbutiken Nelly.se har underklädsturnéer där där modeller visar upp kollektioner för kroggäster. Sortimentet visas upp och varumärket spridds i en annorlunda miljö och Nelly får till och med betalt för att visa reaklamen för kroggäster utan köpmotstånd. Att finnas med en monter på mässor riktade mot din målgrupp kan vara ett billigt sätt att marknadsföra butiken. Att köpa sponsrade länkar i sökmotorer kan vara ett billigt sätt att få nya kunder till butiken. Skapa samarbeten med innehållssajter som riktar sig till din målgrupp. Kontakta lokalmedia där du finns, eller fackpress som du delar målgrupp med. Starta nyhetsbrev på sajten. Anmäl dig till kataloger som Sunet.se och Dmoz.org.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.