Hur sökoptimering förändrar tidningsbranschen
BY ON Sep 30, 2006
8

Den 10 oktober klockan 8:30 kommer jag att ge min syn på vilka möjligheter sökoptimering ger tidningsbranschen att tjäna pengar på den långa svansen. Det är TS som bjuder på frukost på Grodan Sergel och här kan ni anmäla er. Idag är månads- och dagstidningar på nätet i huvudsak inriktade på att driva besökare och […]

Den 10 oktober klockan 8:30 kommer jag att ge min syn på vilka möjligheter sökoptimering ger tidningsbranschen att tjäna pengar på den långa svansen. Det är TS som bjuder på frukost på Grodan Sergel och här kan ni anmäla er.

Idag är månads- och dagstidningar på nätet i huvudsak inriktade på att driva besökare och annonsörer till sina sajter med hjälp av nyheter. De flesta besökarna kommer via de senaste nyheterna. Med ganska små medel skulle mediesajter kunna få en betydande del av besökarna till gamla nyheter.

Tidningssajter har normalt gott om bra innehåll och det finns ingenting som sökmotorer gillar mer än innehåll. Trots detta ser få mediasajter sina gamla nyheter som någon större tillgång. Men genom att konsekvent arbeta med sökmotoroptimering och dessutom behålla allt material online kan alla tidningssajter öka antalet besök via sökmotorerna. Många av dessa besökare kanske inte ens känner till nyhetssajten de besöker via Google.

Jag tror dessutom att mediasajter kommer att kunna ta ut ett högre annonspris för sitt gamla material än för de senaste nyheterna om de arbetar med kontextuella annonser, eftersom besökarna redan har visat att de är intresserade av innehållet i artikeln.

På min nuvarande arbetsplats Svensk Bokhandel, som är väl positionerad i sökmotorerna, har i september två gamla artiklar; Stieg Larsson död från 2004 och Jan Guillous hjälte återuppstår från 1 april i år dragit lika många besökare som de mer högprofilerade nyhetsartiklarna under samma period. För när folk vill hitta information om Guillous aktuella bok Madame Terror eller den bästsäljande deckarförfattaren Stieg Larsson kommer Svensk Bokhandels gamla artiklar i topp i Google.

Genom att göra några sökningar i Google på aktuella begrepp som Fredrik Reinfeldt eller trängselskatt så behöver man inte vara Einstein för att fatta att de stora innehållsproducenterna i Sverige inte fattar eller inte bryr sig om sökmotormarknadsföring. Sedan är det ännu intressantare att studera de medier som ändå hamnar på första sidan i Google på begreppen, eftersom de inte har hamnat där av en slump.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.