Hur sökoptimering förändrar tidningsbranschen

Den 10 oktober klockan 8:30 kommer jag att ge min syn på vilka möjligheter sökoptimering ger tidningsbranschen att tjäna pengar på den långa svansen. Det är TS som bjuder på frukost på Grodan Sergel och här kan ni anmäla er.

Idag är månads- och dagstidningar på nätet i huvudsak inriktade på att driva besökare och annonsörer till sina sajter med hjälp av nyheter. De flesta besökarna kommer via de senaste nyheterna. Med ganska små medel skulle mediesajter kunna få en betydande del av besökarna till gamla nyheter.

Tidningssajter har normalt gott om bra innehåll och det finns ingenting som sökmotorer gillar mer än innehåll. Trots detta ser få mediasajter sina gamla nyheter som någon större tillgång. Men genom att konsekvent arbeta med sökmotoroptimering och dessutom behålla allt material online kan alla tidningssajter öka antalet besök via sökmotorerna. Många av dessa besökare kanske inte ens känner till nyhetssajten de besöker via Google.

Jag tror dessutom att mediasajter kommer att kunna ta ut ett högre annonspris för sitt gamla material än för de senaste nyheterna om de arbetar med kontextuella annonser, eftersom besökarna redan har visat att de är intresserade av innehållet i artikeln.

På min nuvarande arbetsplats Svensk Bokhandel, som är väl positionerad i sökmotorerna, har i september två gamla artiklar; Stieg Larsson död från 2004 och Jan Guillous hjälte återuppstår från 1 april i år dragit lika många besökare som de mer högprofilerade nyhetsartiklarna under samma period. För när folk vill hitta information om Guillous aktuella bok Madame Terror eller den bästsäljande deckarförfattaren Stieg Larsson kommer Svensk Bokhandels gamla artiklar i topp i Google.

Genom att göra några sökningar i Google på aktuella begrepp som Fredrik Reinfeldt eller trängselskatt så behöver man inte vara Einstein för att fatta att de stora innehållsproducenterna i Sverige inte fattar eller inte bryr sig om sökmotormarknadsföring. Sedan är det ännu intressantare att studera de medier som ändå hamnar på första sidan i Google på begreppen, eftersom de inte har hamnat där av en slump.

8 thoughts on “Hur sökoptimering förändrar tidningsbranschen

  1. […] Urban Lindstedt ska hålla ett föredrag om detta och hade jag haft möjligheten hade jag utan tvekan varit där och lyssnat. För det här är något som tidningarna borde anamma och satsa några kronor på. Alla större sajter som använder publicerinssystem (t.ex. poloply) skulle behöva sökmotoroptimera. Bara att med en så enkel sak som att göra url:en mer begriplig, både till besökarna och sökmotorerna, skulle ge bra effekt. […]

  2. […] Kom precis tillbaka från Urban Lindsteds föreläsning “Hur sök förändringar tidsningsbranchen“. Det var intressant! Några besökare fattade, andra inte. Kul även att få ett ansikte på Nikke. Jag uppdaterar detta inlägg med en länge analys ikväll! […]

  3. Tack för seminariet Urban. Jag fick en massa spännande uppslag (som inte direkt har med tidningsbranschen att göra).

    Och. Kvasten gjorde succé framåt kvällen 🙂

  4. Skulle gärna träffat och lyssnat på Urban Lindsted, men det får bli en annan gång. Vad finns det för seminarium och möten inplanerade?

Comments are closed.