Ica Kuriren fördubblade andelen söktrafik
BY ON Okt 11, 2006
1

Mitt föredrag om tidningar och den långa svansen som arrangerades av Tidningsstatistik blev välbesökt. Pressens Tidning skrev att bra referat från föredraget Gamla nyheter värdefulla, om tidningarna skärper sig. TS har även lagt upp min presentation för de som är intresserade. Det mest intressanta för egen del var att höra Fredrik Zillén på ICA-Kuriren berätta […]

Mitt föredrag om tidningar och den långa svansen som arrangerades av Tidningsstatistik blev välbesökt. Pressens Tidning skrev att bra referat från föredraget Gamla nyheter värdefulla, om tidningarna skärper sig. TS har även lagt upp min presentation för de som är intresserade.

Det mest intressanta för egen del var att höra Fredrik Zillén på ICA-Kuriren berätta om deras arbete att ranka bättre i sökmotorerna. ICA-Kuriren har på bara några månader ökat andelen besökare från sökmotorerna från 20 procent till 40 procent på några månader. Han har bland annat fått redaktionen att skriva sökmotoranpassade rubriker på webben. Fredrik har också lyckats ranka bra i Google på ordet recept och etta på ordet stickbeskrivning.

Jag fick också mothugg från marknadsavdelningen på Svd när jag hävdade att det saknades strategiskt tänkande kring sök hos tidningsledningarna. Men verkligheten talar för sig själv. Varför rankar sällan tidningsajter etta på vanliga aktualla sökord trots att de har hundratals personer anställda som inte gör annat än producerar högkvalitativt innehåll? Svenska Dagbladet är å andra sidan en tidning som ofta placerar sig bra i sökmotorerna.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.