Sökoptimering – en marknad i förändring

De stora aktörerna inom sökoptimering i Sverige förändras med marknaden. Svenska Webanalys inlemmande i amerikanska Iprospect öppnar för ett starkt internationellt fokus. Iprospects svenska kontor ska helt koncentrera sig på storkunder, enligt en artikel i Dagens Media. Relevant Traffic med kontor i Stockholm, London, Paris och Madrid kommer att öppna nya kontor i Europa med de 28 miljoner som Kinnevik investerat i företaget. Både Iprospects och Relevant Traffics fokus kommer att ligga på att få globala kunder.

På den svenska marknaden tror jag att Eastpoint Media kommer att etablera sig som en av de största sökmarknadsförarna med både optimering och sponsrade länkar på menyn. De har gjort flera strategiska rektryteringar av optimerare och i bakgrunden finns Eastpoints dynamiska vd Mattias Kaneteg som byggt upp Sveriges största webbhotellgrupp som äger kunden i alla led från hosting, webbdesign och sökoptimering.

Vad som händer med Jajja är svårt att sia om, men ryktet förtjäljer att vd-n Mattias Kellquist försöker sälja. Frågan är om Jajja lyckas vända den dåliga utvecklingen efter alla skriverier.

Under de stora aktörerna finns en svärm av mindre konsulter som det är svårt att få en bild av. Här finns allt från duktiga och seriösa optimerar till skojare som inte drar sig för fula metoder som i slutändan kommer att drabba kunderna.

Sannolikt kommer sökoptimering bli en kompetens som många företag och organisationer väljer att plocka hem. Kvar blir de stora aktörerna som servar internationella företag med hundratals sajter på ett stort antal språk.

4 thoughts on “Sökoptimering – en marknad i förändring

  1. Eastpoint blir att räkna med, det kan du skriva upp! iProspect tror jag är något överskattade, det är mycket att tänka på för dem i samband med integrationen, men tids nog så kommer dem säkert igång. Relevant Traffic måste göra en rejäl omställning och det gör dem inte med hjälp av Kinnevik, som har i dagsläget dålig koll på just sökmotormarknadsföring. Men dem har resurserna och möjligheterna på sikt.

  2. Bra analys tycker jag Urban. Och det vore ju konstigt om Markus, i egenskap av SEO-chef på Eastpoint, skulle tycka någonting annat. Eastpoint kan komma att ta rollen av det större sökmotoroptimeringsföretaget för de mindre företagen.

    IProspect har både kunskaperna och nätverket som krävs för att ta ett bredare grepp om sökmotormarknadsföring. Men då i ett konsultativt perspektiv, och gentemot större kunder.

    I egenskap av en av de mindre, fristående konsulterna, så måste jag säga att det är just denna kompetens som de medelstora företagen ska plocka hem. Kanske inte på heltid, men på en löpande basis, där SEO-konsulten ständigt ska finnas på plats med ett öga på sajtens sökmotornärvaro.

  3. Markus: Relevant Traffics främsta fokus är inte på ren sökoptimering, utan större kampanjer med sponsrade länkar och tjänster som gör databaser sökbara. Iprospect har alla möjligheter att växa men de kommer att satsa på multinationella kunder. Eastpoint har alla möjligheter att bli störst i Sverige, men ni bör inte underskatta era konkurrenter.

    Nikke: De seriösa småkonsulterna har två problem. De riskerar alltid att sammankopplas med de oseriösa konsulterna. Deras kunder har egentligen inte råd att betala vad riktiga SEO-tjänster kostar. Jag tror att dina idéer med utbildning och uppföljning är en framkomlig väg för de små seriösa konsulterna.

  4. Urban: Jag är medveten om att Relevant Traffic inte satsat tungt på sökmotoroptimering, utan att det är sponsrade länkar som är deras främsta vapen. Där tror jag för den delen att dem kommer att behålla sina andelar som marknadsledare(?). Tror dock inte dem kommer göra omställning med mål att bli störst i Sverige på sökmotoroptimering, det var så jag menade. Har ni någon aning om hur stor andel av deras omsättning som sökmotoroptimering respektive sponsrade länkar står för? Min ”okvalificerade” gissning var att sponsrade länkar står för över 70 % av deras omsättning och sökmotoroptimering för under 20 % av omsättningen.

    Iprospect är som du nämner Urban nog fokuserade på väldigt stora kunder, gärna multinationella koncerner med kopplingar till Sverige på ett eller annat sätt. Denna uttalade satsning på enbart storkunder indikerar att dem inte ämnar bli marknadsledare på sökmotoroptimering räknat på omsättning inom det närmaste. Det finns många med större kundstock än dem.

    Störst i Sverige är inget uttalat mål för Eastpoint och det är nog ett väldigt orimligt mål på 18-24 månaders sikt. Att vi sakta men säkert skall plocka marknadsandelar är däremot troligt och mer i linje med vad vi eftersträvar. Ville bara förtydliga Urban, så du inte misstolkar mig eller Eastpoint.

Comments are closed.