Mini-Googles attack

Vem vågar ens drömma om att utmana Google? Men det går fortfarande att skära ut lönsamma nischer i den snabbt växande sökmarknaden. Smala, eller vertikala, söktjänster kan faktiskt utmana nördarna från Mountain View. Om Malik skriver om reseprisagenten Mobilissimo i Business 2.0. Företaget drog in flera miljoner dollar i annonsintäkter förra året mycket genom att kopiera Google.

Like Google, it’s maniacally focused on the consumer. If you find a cheap fare, you instantly become a loyal customer and are more likely to recommend the service to your friends and family. That’s exactly how Google became popular.

And, like Google, Mobissimo ensured that it would be popular with advertisers as well, since rather than competing for customer dollars, its business was all about redirecting traffic to those who had something to sell.

Även på den svenska marknaden finns det plats för en bra vertikal sökmotor inom resebranschen. Ingen av dagens svenska prisagenter är tekniskt tillräckligt bra och de verkar sakna rätt affärsmässigt fokus.

One thought on “Mini-Googles attack

  1. Mobissimo är imponerande bra och jag håller med om att det inte finns något ens i närheten i Sverige.

    Det närmaste man kan komma som är lite web 2.0 är bokasmart.se och dom har en bra bit kvar innan dom är i närheten av Mobissimo.

    Annars är det helt klart ett smart upplägg att försöka ta det som går av Googles tänk.

Comments are closed.